Fordon

Här testas bilarnas allt komplexare elektronik

En mobiltelefon i sändningsläge intill en automatlåda kan innebära att bilen plötsligt inte vill växla. Detta och många andra problem ska avvärjas i den nya enorma EMC-kammaren i Borås.

Publicerad Uppdaterad

Fordonen vi använder utrustas i allt högre utsträckning med olika typer av elektronik. Ingenting talar för att den utvecklingen avtar, tvärtom. Självkörande teknik och bilar som kan kommunicera med varandra och infrastrukturen runtomkring kommer att kräva ännu mer elektronik. Samma sak gäller för lastbilar och arbetsmaskiner.

Behovet av att testa fordonens elektromagnetiska kompatibilitet, EMC, ökar i samma utsträckning. Det handlar både om att verifiera att de inte avger mer elektromagnetisk störning än vad som är tillåtet, men också om att se till så att den befintliga strålningen från exempelvis radar, radiosändare och mobiltelefoner inte påverkar fordonets egen elektronik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här