Fordon

Han har lösningen på tågeländet

Sten Jonsson har presenterat sin konstruktion för både växeltillverkaren Cogifer i Örebro, Banverket i Borlänge och SL i Stockholm. Efter den här vintern hoppas han äntligen på napp. Foto: Lars Anders Karlberg
Sten Jonsson visar en skalmodell av sin patenterade konstruktion som hindrar snö och is att blockera tågväxlarna. Foto: Lars Anders Karlberg
Så här fungerar Sten Jonssons växelkonstruktion. Genom att svetsa eller nita en "läpp" av gummi eller annat fjädrande material på växeltungan, det vill säga den avsmalnande rälsbiten i en växelkonstruktion, täcks mellanrummet mellan växeltungan och rälsen. Den cirka sex meter långa rälsdelen i växeln byts ut mot en specialräls med ett bågformat liv där täckningsläppen förs in när växeln stängs. Foto: Lars Anders Karlberg
Detaljer ur Sten Jonssons växelpatent.

Han har löst tekniska problem åt SJ i över 50 år. Nu, som pensionär, har han tagit fram en växelkonstruktion som löser Banverkets och SL:s problem med snö och is.

Publicerad

Sten Jonsson har en lång karriär som konstruktör på SJ:s utvecklingsavdelning bakom sig. Han fyller 81 år i år men i full gång med sitt konstruktionsbolag Idéus Konsultteknik i Enskede.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här