Fordon Han bygger den svenska elbilen Hjärtat i det nya el-bilsprojektet ZE Saab 9-3 är det nya batteriet från Boston Power och drivlinan och batterisystemet från Electroengine. Grafik: Jonas Askergren/Ny Teknik. Thomas Bergfjord, vd för Electroengineering. Foto: Norbert Anderssson För ett år sedan var han delägare i en liten byggfirma och kämpade för att få ekonomin att gå runt. I dag är Uppsalabon Thomas Bergfjord centrum i Sveriges största elbilsprojekt. Jonas Hållén Norbert Andersson Publicerad 15 dec 2009 kl 12.46 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Hundra Saab 9-3 ska konverteras till el med hjälp av 86 miljoner kronor från Energimyndigheten.Projektet, som heter ZE Saab 9-3, beräknas kosta 200 miljoner kronor, varav statliga Energimyndigheten bidrar med 86 miljoner. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon batteriteknik boston power Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Synen på Polestar i Kina: ”Aldrig hört talas om dem” Efter en stormig vår är det upp till bevis för Polestar. I år lanseras två modellnyheter och de ska hjälpa till att vända skutan. Men hur är synen på märket och den livsviktiga modell 4 på den kinesiska marknaden?
Krav på elbil när skrotningspremien införs Har du en bil som är minst 15 år kan du få 10 000 kronor för att skrota den, föreslår regeringen. Kravet är att du köper eller leasar en elbil.
Altman: 500 miljoner dollar per år, eller 5 miljarder? Jag bryr mig inte Chat GPT är en ”pinsam produkt” och nuvarande version den ”dummaste” de flesta av oss kommer använda. Det säger Sam Altman, vd för Open AI, som driver Chat GPT.