Fordon

Han bygger den svenska elbilen

Hjärtat i det nya el-bilsprojektet ZE Saab 9-3 är det nya batteriet från Boston Power och drivlinan och batterisystemet från Electroengine. Grafik: Jonas Askergren/Ny Teknik.
Hjärtat i det nya el-bilsprojektet ZE Saab 9-3 är det nya batteriet från Boston Power och drivlinan och batterisystemet från Electroengine. Grafik: Jonas Askergren/Ny Teknik.
Thomas Bergfjord, vd för Electroengineering. Foto: Norbert Anderssson
Thomas Bergfjord, vd för Electroengineering. Foto: Norbert Anderssson

För ett år sedan var han delägare i en liten byggfirma och kämpade för att få ekonomin att gå runt. I dag är Uppsalabon Thomas Bergfjord centrum i Sveriges största elbilsprojekt.

Publicerad

Hundra Saab 9-3 ska konverteras till el med hjälp av 86 miljoner kronor från Energimyndigheten.

Projektet, som heter ZE Saab 9-3, beräknas kosta 200 miljoner kronor, varav statliga Energimyndigheten bidrar med 86 miljoner.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här