Fordon

Halvledarbristens offer – nu skrotas funktioner i flera bilmodeller

Den digitala förarinstrumenteringen i Peugeot 308 är en av de saker som ”utgår” under pågående halvledarbristen. Foto: Peugeot

Bristen på halvledare är ett dråpslag för bilindustrin som lider av sviterna av coronapandemin. Och för att hålla uppe produktionen har flera tillverkare nu valt att kapa ny teknik i sina bilar.

Publicerad

En ny bilmodell innebär nya innovationer och ny teknik. Men på grund av den halvledarbrist som nu har uppkommit kan det bli ett rejält hack i den kurvan. När biltillverkarna i fjol fick känna på att vara strypta av sina underleverantörer valde många att initialt ställa in produktionen i hopp om att det hela skulle blåsa över snabbt. Nissan, GM, Ford och Stellantis var några som gjorde det tidigt och även Volvo flaggade för det, och i veckan blev det verklighet på Hisingen.

Men att sitta på händerna i väntan är ohållbart. Med tanke på att bristen beräknas pågå större delen av 2021 innebär det att tillverkare måste vara lite kreativa om de vill få ut bilar till försäljning. Det rapporterar Bloomberg.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här