Fordon

Halvledarbristens offer – nu skrotas funktioner i flera bilmodeller

Den digitala förarinstrumenteringen i Peugeot 308 är en av de saker som ”utgår” under pågående halvledarbristen. Foto: Peugeot

Bristen på halvledare är ett dråpslag för bilindustrin som lider av sviterna av coronapandemin. Och för att hålla uppe produktionen har flera tillverkare nu valt att kapa ny teknik i sina bilar.

Publicerad

En ny bilmodell innebär nya innovationer och ny teknik. Men på grund av den halvledarbrist som nu har uppkommit kan det bli ett rejält hack i den kurvan. När biltillverkarna i fjol fick känna på att vara strypta av sina underleverantörer valde många att initialt ställa in produktionen i hopp om att det hela skulle blåsa över snabbt. Nissan, GM, Ford och Stellantis var några som gjorde det tidigt och även Volvo flaggade för det, och i veckan blev det verklighet på Hisingen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här