Googlegrundarens zeppelinare får den största bränslecellen i luften

2021-03-02 07:00  
Sergey Brin är medgrundare bakom Google och var vd för deras moderbolag Alphabet till 2019 Foto: Getty

Googlegrundaren Sergey Brins 18 meter långa luftskepp för passagerartrafik kommer att förses med ett bränslecellssystem på 1,5 megawatt. Det kan ge en räckvidd på 160 mil.

Tillsammans med Larry Page grundade han en gång Google, och Sergey Brin satt sedan som vd för moderbolaget Alphabet till 2019. I dag brinner han bland annat för luftskepp, med en dröm om att hitta ett nytt existensberättigande för det gamla transportslaget – som aldrig återhämtade sig efter Hindenburg-olyckan 1937.

Brin har lagt många år och plöjt ner miljontals dollar på att skapa världens största gröna luftskepp. Hans bolag LTA Research and Exploration delar sitt säte mellan Mountain View i Kalifornien och University of Akron i Ohio. En första 15 meter lång prototyp byggdes 2018 och året efter kom den andra – "Airship 3.0", en 18 meter lång zeppelinare med tolv elmotorer.

Läs mer: Airlander 10 går i produktion – ska flyga passagerare

Kan köra tunga transporter

Bland patenten finns det fackverk som luftskeppet byggs kring samt en metod för att 3d-printa komponenter i stryktålig kolfiber. Skaparna har tänkt sig en kombination av helium för lyftkraft tillsammans med vätgas som ska driva elmotorerna.

Nu rapporterar Tech Crunch att Sergey Brin har för avsikt att använda världens största mobila bränslecellssystem för vätgas i luftskeppet, på 1,5 megawatt. Kapaciteten kan ställas mot det hittills största bränslecellssystemet i luften på 250 kilowatt i Zeroavias lilla flygplan. Med 1,5 megawatt kommer zeppelinaren inte bara att kunna köra passagerare och deras väskor över Atlanten, utan det kan också bli tal om tunga transporter.

Läs mer: De vill bygga en 2,4 kilometer lång zeppelinare

Plats för 14 passagerare

– Där vi med batterier skulle kunna ta oss omkring 125 miles (drygt 200 km) borde vi med hjälp av vätgas kunna färdas nära tusen miles (cirka 1 600 km). Och de effektiva bränslecellerna är till och med ännu mer perfekt anpassade för luftskepp, säger Josef Kallo, som utvecklar ett bränslecellssystem på 1,5 megawatt vid German Aerospace Center, avsett för ett passagerarflygplan med 60 stolar.

Innan Sergey Brins Airship 3.0 flyger ska dock LTA upp få bolagets första prototyp i luften. Pathfinder 1 har tolv motorer som kommer att drivas av batterier, och rum för 14 passagerare. Farkosten har en liknande storlek som som Zeppelin NT, det enda luftskeppet som i dag kör passagerare, i Tyskland och Schweiz. Längre fram kommer LTA att installera sin första bränslecell, som byggs av en underleverantör – och systemet förväntas ligga på 750 kilowatt. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt