Airlander 10 går i produktion – ska flyga passagerare

2019-01-16 08:40  

Med 92 meter är hybridluftskeppet världens längsta flygfarkost. Nu ska Airlander 10 börja serietillverkas. Trots prototypens många tillbud är avsikten att transportera passagerare.

Hybridluftskeppet kombinerar helium med en design som ger lyftkraft – och har bidragit till smeknamnet den flygande stjärten. Tack vare att ballongen även agerar som en vinge kan Airlander 10 hålla sig i luften i fem dagar med besättning ombord, och hela två veckor obemannad.

44 meter bred och 92 meter lång är det världens längsta flygfarkost. Hon designades och byggdes ursprungligen för den amerikanska armén, men när de lade ned projektet så plockade den brittiska tillverkaren Hybrid Air Vehicles hem sin farkost.

Företagets prototyp hann med sex flygningar varav flera slutade med en krasch – bland annat jungfrufärden. Och 2017 skadades en kvinna när luftskeppet slet sig från sina förtöjningar och automatiskt släppte ut sin gas. Efter det meddelade tillverkaren att prototypen aldrig mer skulle flyga.

Läs mer: Största flygfarkosten har lämnat hangaren

Men trots incidenterna har flygmyndigheten the Civil Aviation Authority (CAA) gett Hybrid Air Vehicles ett så kallat Production Organisation Approval. Och redan i oktober tilldelades luftskeppet Design Organisation Approval av European Aviation Safety Agency (Easa).

Airlander tar passagerar på 20-talet

Nu kommer Airlander 10 börja produceras, och avsikten är att luftskeppet ska flyga de första betalande passagerarna i mitten på 20-talet. Kapaciteten sägs bli 19 passagerare. Prototypen kostade strax under 370 miljoner kronor, men vad prislappen kommer bli på produktionsmodellen är ännu osagt.

60-80 procent av farkostens vikt ska utgöras av heliumet. Ballongen har inget inre ramverk, men gasen ligger i sex separata utrymmen, vilket ska hålla skeppet i luften även vid en större reva i ytskiktet. De tre lagren av kompositmaterial ska dock tåla allt från små handeldvapen till eld. Drivkällan är fyra diesel-V8:or från Thielert Centurion på 325 hp.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt