Fordon
Google letar teståkare till självkörande bilar
Att testa bilen blir gratis. Foto: Waymo
Det har tagit åtta år – men snart är Googles autonoma fordonsprojekt en verklighet. Nu kommer verkliga konsumenter få testa tekniken på Phoenix gator.
Google (numera Alphabet) har aldrig gjort en hemlighet av sitt bil-projekt, snarare tvärtom. Och nu börjar det närma sig. Waymo, Alphabets bildivision, kommer att låta invånare i den amerikanska staden Phoenix anmäla sig till en testomgång med självkörande bilar. Det här är ett stort steg i riktning mot att kommersialisera tekniken.
I det nya projektet kommer Waymo att använda 500 specialanpassade Chrysler Pacifica familjebussar. Men varför testa tekniken om den ännu inte är helt färdig? Skälet är att Waymo vill veta vad ”verkligheten” tycker genom feedback från vanliga människor – inte bara sina egna tekniker och anställda. Dessutom vill företaget se om man kan vaska fram några andra guldkorn eller ledtrådar till hur man ska kunna kapitalisera på tekniken.
– Vi har kommit till den punkt där det är viktigt att ta reda på hur personer utanför Google-miljön uppfattar och använder tekniken. Vårt mål är att de ska använda den för alla transportbehov, säger John Krafcik, chef för Waymo till nyhetsbyrån Bloomberg.
Läs mer:
I det nya projektet ”Early Riders Program” kommer innevånare i Phoenix kunna boka Waymo-bilarna i en app, helt kostnadsfritt. Tanken att det på sikt ska vara en betaltjänst, men i dagsläget vill företaget inte avslöja när detta kommer att realiseras.
Google har länge varit en pionjär och ganska ensamma när det kommer till självkörande bilar. Men på senare år har både etablerade biltillverkare, och även helt nystartade teknikföretag, hoppat in i racet. Och trots att man ännu så länge väntar på att den autonoma bilen ska generera den första vinstkronan – har åtskilliga miljarder pumpats in i tekniken.
Med de 500 nya bilarna i Phoenix kommer Waymo ha närmare 800 fordon ”i tjänst”. Dock kommer de självkörande bilarna ha ett förkläde. Användarna kommer sitta i passagerarsätena – men en ”konsult” sitter bakom ratten för att ta över vid eventuella katastrofsituationer.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!