Fordon
Första bilderna på SJ:s nya snabbtåg
SJ:s nya snabbtåg ska klara vintern med beprövad teknik. Grundkonstruktionen i SJ 3000-tågen har testats i snö och is i över tio år. Ny Teknik har fått en första titt.
<p>Utanför Bombardiers lokverkstad i Västerås står nummer två av SJ:s 20 nya SJ 3000-tåg, de nya snabbtågen som ska sättas i trafik efter sommaren. Sex män från SJ och Bombardier står på rad för att skryta och svara på de svenska grundfrågorna om tåg:</p> <p>Funkar det även på vintern? Blir man sjösjuk i kurvorna? Går fönstren att öppna om tåget blir stående sex timmar i sommarhettan? River det ner kontaktledningar?</p> <p>- Vi har satsat på beprövad teknik den här gången. Den här tågmodellen har gått i tio år i Sverige och visat att den klarar vintrarna utan problem, säger SJ:s projektledare Dan-Erik Hansson.</p> <p>SJ 3000, eller det formella namnet X55, är i själva verket ett klassiskt Reginatåg i nya kläder.</p> <p>De sex männen leder oss runt utanför tåget och pekar. Öppenhet och enkelhet inunder är det som gäller. Ingen lutningsmekanism som kan krångla och orsaka illamående. Och en smart lösning på ett känsligt ställe. Vid fjädringen, där det skulle kunna samlas snö, sitter en polykarbonatskiva som gör att snön inte får fäste.</p> <p>Fönsteröppnandet är det värre med. Det skulle kräva en dyr mekanism som kan krångla lika mycket som ventilationen. Men det finns hammare och yxa på strategiska ställen.</p> <p>Tågets ihåliga kontaktskena är snäll mot kontaktledningen.</p> <p>- Skenan hålls uppe av tryckluft. Om den skadas - och det är då den kan riva ner en ledning - pyser luften ut och den sjunker ner mot taket, och en reservskena går upp.</p> <p>Det SJ helst vill skryta med är informations- och underhållningssystemet ombord. Informationstavlor i vestibulerna och salongerna ska samspela med ett trådlöst system som passagerarna får tillgång till via sina medhavda datorer. </p> <p>Där ska erbjudas filmer och radioprogram, samt individuell trafikinformation för den som så önskar. Om du till exempel köpt en resa från Stockholm till Kinna kan du även få veta om lokaltåget från Borås är i tid. </p> <p>- Vi har flera antennsystem ombord som fångar upp signalerna från 3g- och 4g-master längs spåret. Sedan aggregerar vi allt vi får fatt på och fördelar via fiberkabel och internantenner, säger Petter Essén, SJ:s Infotainmentavdelning.</p>
Kostar 100 miljoner
- SJ 3000 är 107 meter långt, har fyra vagnar, sju toaletter och en bistro. Totalt ryms 245 passagerare.
- Tågen provkörs 2 500 mil före leverans. Det första går i trafik efter sommaren. Premiären är cirka ett år försenad.
- Fronten är förstärkt för att klara viltpåkörningar.
- SJ 3000 är, liksom X2000, konstruerat att gå i 200 kilometer i timmen. Eftersom vagnen saknar lutningsfunktion måste man gå saktare i kurvorna. Däremot gör de 12 drivaxlarna (mot fyra på X2000) att SJ 3000 kommer upp i toppfart snabbare.
- Det ska gå på sträckorna Stockholm - Östersund, Sundsvall, Umeå, Karlstad och Falun.
- All inre belysning är av led-typ. Skalet är 37 cm bredare än X2000.
- Karosserna byggs i Görlitz och körs på speciallastbilar till fabriken i Henningsdorf, där de möter motorerna och förenar sig med chassit. Det färdiga fyravagnarståget släpas sedan till Västerås av ett draglok, där man gör den sista finishen och sätter på SJ-dekalerna.
- Ett tåg kostar 100 miljoner.