Ford visar galen version av sin kommande el-suv

2020-07-22 12:14  

Ford väntar på det viktiga släppet av el-suven Mustang Mach-E. Inför lanseringen har de skapat en version med sju elmotorer, som levererar 1 419 hk.

Den kommande el-suven med inspiration från muskelbilen med samma namn ska göra Ford relevanta i det elektrifierade segmentet. Som en aptitretare visade tillverkaren under våren upp prototypen Mustang Cobra Jet 1400, en batteridriven dragster med 1 419 hästkrafter och ett vridmoment på 1 490 Nm.

Nu har Ford avtäckt en liknande västingversion av Mustang Mach-E. Den har utvecklats i samarbete med Ford Performance och eftermarknadsavdelningen RTR – och resultatet är en elbil med inte mindre än sju motorer som tillsammans ger den 1 419 hästkrafter.

Versionen presenteras som en driftingbil och i videon nedan framförs den av driftingföraren Vaughn Gittin Jr. som utmanar Ken Block såväl som en Mustang från Nascar.

– Att sätta sig bakom ratten på den här bilen har helt förändrat mitt perspektiv på vad kraft och vridmoment verkligen kan vara. Den här upplevelsen liknar inte något som du någonsin hade kunnat föreställa dig , utom möjligtvis en magnetisk bergochdalbana, säger Vaughn Gittin Jr.

Bilen är konstruerat helt utan begränsningar, och teamet fick möjlighet att utforska hur väl olika konfigurationer av de sju motorerna levererade avseende energikonsumtion och köregenskaper. Kraften kan fördelas från fyrhjulsdrift till fram- eller bakhjulsdrift.

Tre av motorerna är kopplade mot främre differentialen och fyra mot den bakre. Bilen har ett aerodynamiskt kit som levererar ett ton downforce (nedåt tryckande kraft) vid 257 km/h. För ett leverera ultrahög prestanda har batteripacket på 56,8 kWh en nickel/mangan/kobolt-kemi. Det första liveframträdandet blir under ett kommande Nascar-race.

John Edgren

Mer om: Ford Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt