Fords elektriska dragracingbil har över 1400 hästkrafter

2020-04-28 15:10  
Här är Ford Mustang Cobra Jet 1400. En batteridriven dragracingbil. Foto: Ford

Mustang Cobra Jet 1400 är Fords batteridrivna dragracingbil. Bolaget räknar med att deras prototyp ska avverka tävlingsbanans 402 meter på drygt åtta sekunder.

Att lägga stora utvecklingskostnader på en så smal produkt som en batteridriven dragracingbil kan framstå som modigt, inte minst för en av de gamla tillverkare som kämpar för sitt inte tappa mark till uppstickarna. Men de ansvariga för projektet understryker att Ford alltid har utnyttjat motorsport som arena för ny innovation, och med drygt 1 400 hästkrafter och ett vridmoment på 1 490 Nm är dragracingbilen ett exempel på hur företaget testar gränserna.

Till detta får Mustang Cobra Jet 1400 ses som en annonspelare för Mustang Mach-E. Ford har satt stort hopp till den batteridrivna suven som företagets räddare, för att hänga med konkurrenterna i det elektrifierade racet. Nu testas dragracingbilen inför världsdebuten som ska ske på tävlingsbanan inför publik senare i år.

Det är Ford Performance som har byggt ihop prototypen. Tävlingsformen har traditionellt körts på 1/4 engelsk mil, vilket motsvarar 402,336 meter. Ford tror att Mustang Cobra Jet 1400 kommer avverka sträckan på drygt åtta sekunder och då nå en hastighet på 270 km/h. Det är förvisso långt ifrån de snabbaste top fuel-bilarna men får ändå ses som en respektabel tid.

Läs mer: Audi ändrar sig – A8 blir inte självkörande

– Detta projekt har varit en utmaning för oss alla på Ford Performance, men vi älskade att få ta oss an den. Vi såg Cobra Jet 1400-projektet som en möjlighet att börja utveckla elektriska drivlinor i ett racerbilspaket som vi redan hade en hel del erfarenhet av, så vi visste vilka mätvärden och resultat vi ville matcha och överträffa redan nu. Detta har varit ett fantastiskt projekt att arbeta med, och vi hoppas att det är det första av många som kommer från vårt team på Ford Performance Motorsports, säger Mark Rushbrook, global chef för Ford Performance i ett pressmeddelande.

John Edgren

Mer om: Ford

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt