Fordon
Far besättningslös över haven
Foto: Munin
När fartyget lämnat kaj följer hela besättningen med lotsen i land. En programvara styr det autonoma fartyget till nästa hamn.
En skeppssimulator vid Fraunhofercentrum för marin logistik CML i Hamburg gör det redan i dag möjligt att styra stora fraktfartyg automatiskt med autopilot, kameror och gps-stöd.
Så snart situationen påkallar det kan driftledningen ta över och koppla ur autopiloten. Det kan röra sig om ett mötande skepp som går på kollisionskurs, drivande vrakdelar eller att sensorerna uppmärksammat människor i sjönöd som behöver assistans.
Forskningen kring autonoma skepp bedrivs inom projektet Munin där även Chalmers i Göteborg ingår.
Vid CML utvecklar forskarna programvara som ska kunna sköta driften av ett stort fraktfartyg som färdas utan besättning över världshaven. Inte bara navigeringsfrågan är viktig - övervakning av maskinrum och andra funktioner som är viktiga för driften måste ske automatiskt. Det ställer också krav på redundans, totalt maskinhaveri mitt i Atlanten är en obehaglig tanke när besättning saknas.
Munin startade 2012 och löper fram till hösten 2015. Bakgrunden är att det blir allt svårare för rederierna att hitta kvalificerat sjöfolk som är beredda att vistas många månader ombord på resor som lätt blir enformiga, och där manskap egentligen bara behövs vid förtöjning och avsegling.