Fordon

EU: Brist på batterimetallen kobolt redan 2020

Foto: IBL och TT

Elfordonens utbredning kommer att leda till koboltbrist redan 2020. Hoppet står nu till Kanada och Australien.

Publicerad

Batterikemisterna jobbar för att sänka andelen kobolt i litiumjonceller. Trots det är metallen fortfarande en helt nödvändig ingrediens i flera av de kemier som används i batterier för elbilar och laddhybrider. Ett batteri som väger 250 kilo kräver i genomsnitt 10 kilo kobolt, vilket motsvarar 4 procent.

Brytning av kobolt är knuten till endast 20 länder i hela världen. Demokratiska republiken Kongo stod för hela 55 procent av de totalt 126 000 ton som bröts 2016. Men landet saknar stabilt styre och Amnesty har rapporterat om barnarbete i samband med brytningen.

I Europa bröts det samma år endast 2 300 ton kobolt, alltsammans i Finland.

Behovet av kobolt större än tillgången

Världens allt större aptit på litiumjonbatterier spås nu innebära att behovet av kobolt kommer att överstiga tillgången redan 2020. Detta enligt en färsk rapport från EU-kommissionens vetenskaps- och kunskapsservice Joint Research Team.

År 2020 saknas 8 000 ton för att den globala ekvationen kring tillgång och efterfrågan ska gå ihop. Tio år senare spås underskottet ha ökat till 64 000 ton. Då har rapportförfattarna ändå tagit hänsyn till så väl ökad återvinning som att koboltandelen i batterierna kommer att kunna minskas med närmre en tredjedel, 29 procent, till år 2030.

EU lanserar strategi för batteriallians

EU-kommissionen har insett att det ökade behovet riskerar att ställa till det. Unionen saknar både råvarutillgång och produktionskapacitet för battericeller. Bara 2 procent av världens litiumjonceller tillverkas i EU.

Kommissionen har därför lanserat en europeisk batteriallians och en strategisk plan för att försöka främja att ett ekosystem byggs upp kring batteritillverkning. Alliansen lanserades i fjol och den strategiska planen i maj i år.

Rapporten konstaterar att EU även framöver kommer att vara beroende av att importera kobolt. Ett av förslagen är därför att skriva handelsavtal med framförallt Kanada och Australien, länder som väntas få ökad betydelse som koboltproducenter i framtiden.