Energidensitet i elbilsbatterier – så har den utvecklats

2018-02-16 07:03  
Energidensiteten har ökat med nästan 50 procent. Grafik: Jonas Askergren

Teslabatterier har hittills dominerat när det kommer till energidensitet. Men konkurrensen har hårdnat och en fransk minsting tycks nu ha gått om elbilspionjären.

Batteripacket utgör en betydande del av elbilarnas vikt. Premiumsedanen Tesla Model S 100 D väger till exempel hela 2,2 ton på grund av det tunga batteriet på 100 kilowattimmar. Trots det är den överlägsen en motsvarande bil med förbränningsmotor gällande energiförbrukning, tack vare elmotorns mycket bättre verkningsgrad.

 

Tillverkarna av elbilsbatterier har blivit allt bättre på att klämma in allt mer energiinnehåll per kilo batteripaket. Måttet kallas energidensitet och mäts i wattimmar per kilo. Högre energidensitet innebär lättare bilar och därmed längre räckvidd, alternativt att man rymma fler kilowattimmar i samma bil

Konsultfirman Total Battery Consulting har nyligen släppt en rapport om batteriutvecklingen inom elbilssegmentet. En av sammanställningarna visar hur energidensiteten har utvecklats i lanserade elbilars batteripack. Observera att de angivna värdena gäller batteripack som består av celler och en hel del kringutrustning för att hålla ihop det hela. Energidensiteten för själva battericellerna är betydligt högre.

 

Medelvärdet har ökat från 83,7 wattimmar per kilo år 2011 till 122,8 år 2017. Det får anses vara en relativt snabb ökning och beror så klart delvis på att bilar är ett relativt nytt användningsområde för litiumjonbatterier.

Läs mer: ”Jesus-batteriet” ska revolutionera batteritekniken

Alla modeller som lanserades under 2017 hade en energidensitet som översteg 95 wattimmar per kilo.

Noterbart är att Tesla hittills har dominerat matchen. Företaget bygger sina batteripack av cylindriska litiumjonceller från Panasonic. I fjol seglade dock Renault upp som ledare i matchen, enligt rapporten. Batteripacket i Zoe uppges ha en energidensitet på drygt 150 wattimmar per kilo, något bättre än Tesla Model S 100D.

Sammanställningen tycks dock inte vara komplett eftersom bland annat Tesla Model 3 saknas. Enligt en rapport inskickad till USA:s naturvårdsmyndighet är energidensiteten för den modellen 150 wattimmar per kilo.

Johan Kristensson

Mer om: Elbilar Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt