Fordon

Energidensitet i elbilsbatterier – så har den utvecklats

Energidensiteten har ökat med nästan 50 procent. Grafik: Jonas Askergren

Teslabatterier har hittills dominerat när det kommer till energidensitet. Men konkurrensen har hårdnat och en fransk minsting tycks nu ha gått om elbilspionjären.

Publicerad

Batteripacket utgör en betydande del av elbilarnas vikt. Premiumsedanen Tesla Model S 100 D väger till exempel hela 2,2 ton på grund av det tunga batteriet på 100 kilowattimmar. Trots det är den överlägsen en motsvarande bil med förbränningsmotor gällande energiförbrukning, tack vare elmotorns mycket bättre verkningsgrad.

Tillverkarna av elbilsbatterier har blivit allt bättre på att klämma in allt mer energiinnehåll per kilo batteripaket. Måttet kallas energidensitet och mäts i wattimmar per kilo. Högre energidensitet innebär lättare bilar och därmed längre räckvidd, alternativt att man rymma fler kilowattimmar i samma bil

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här