Omotion är klassat som mc men får köras med vanligt B-körkort.

Den första prototypen byggdes hemma i garaget.

Omotion 2 har en toppfart på 110 km/h.

Nu har skånska Omotion startat fabrik.

Omotion siktar på att bygga runt 30 fordon under detta år.

Den har kapacitet för upp till 200 eldrivna, öppna, tvåsitsiga trehjulingar per år.

Trehjuliga elfordonet Omotion 2 på vägarna intill fabriken utanför Lund. Men en tänkt miljö för fordonet är trånga stadskärnor.

Här är den svenska eldrivna trehjulingen – som ska klara 15 mil

Publicerad Uppdaterad

Hundra kilometer i timmen känns väldigt mycket fortare när man kör ett lågbyggt, öppet fordon med tyst elmotor som ger vindbruset mot hjälmen fullt företräde.

– Fartupplevelsen är central. Vi strävar efter den öppna känslan av en motorcykel, men med tre hjul och ratt, säger Omotions vd och grundare Ola Svensson. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här