Fordon
Eldriven Rolls-Royce avslutar världsturné
Rolls-Royce EX102 laddas på 20 timmar med enfasström. Foto: Rolls-Royce
Den eldrivna Rolls-Royce Phantom som inledde sin världsturné i mars har nu rullat 6400 km och närmar sig slutmålet i Miami.
Nästa vecka rullar bilen in på Los Angeles Auto Show för att sedan avsluta sin jorden runt resa i Miami. Då har BMW-ägda Rolls-Royce hunnit med att låta bilen provköras i Kina, Japan, Mellanöstern, Singapore, Europa och avslutningsvis i USA.
Det är en PR-turné för att visa att även Rolls-Royce är mån om att komma tillrätta med utsläppen. Den tre ton tunga bilen drivs vanligtvis av en 6,75 liters V12-motor som utvecklar effekten 338 kW och vridmomentet 720 Nm.
Den eldrivna versionen kallas EX102, vilket markerar att det är det 102a experimentfordonet från Rolls-Royce sedan EX1 testades år 1919.
EX102 drivs av två elmotorer med en sammanlagd effekt på 290 kW och vridmomentet 800 Nm. Accelerationen till 100 km/h går på runt 8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 160 km/h.
Energin lagras i ett litium-nickel-kobolt-manganoxidbatteri uppbyggt av 96 celler. Kapaciteten är 71 kWh. Max ström är 850 A vid 338 V. Batteriet väger 640 kg. Räckvidden på en laddning är teoretiskt 200 km.
Laddtiden med enfas ström är 20 timmar, med trefas 8 timmar. Bilen är också utrustad med spolar för induktiv laddning och 90 procent effektivitet.
På företagets webbsida får kunderna ge sitt omdöme om den eldrivna experimentbilen. Nästan 30 procent tycker att bilen är "en kompromiss".
- Är det något som Rolls-Royce kunder inte gör så är det att kompromissa, kommenterar en av företagets projektledare, Emily Dungey, till Detroit News, och noterar att räckvidden på en laddning inte är acceptabel för merparten av kunderna.