Elbilstillverkaren Unitis vd: ”Världen sa åt mig: bygg en bil”

2017-12-08 11:02  

Unitis vd Lewis Horne skalade ner sitt liv till ett minimum, både rumsligt och mentalt, innan idén om Uniti kom till honom. ”Jag gillar att börja från noll och vara öppen för extrema förändringar”, säger han.

Som ekonomistudent vid Griffith university i Brisbane, Australien, bestämde han sig för att bege sig till Sverige som utbytesstudent. Vistelsen varade ett år och följdes av en lika lång tid åter i Australien. Men Sverige lockade igen. Han återvände för att påbörja sin master i entreprenörskap och passade på att medgrunda Lusic, ett center för social innovation.

Lewis Horne flyttade senare till Peking men fick ett samtal från rektorn som undrade hur det gick med centret ”som skulle rädda världen”: Han flyttade återigen till Sverige och grundade en accelerator för att skynda på de sociala innovationer Lusic var tänkt att stötta.

Vid det laget hade en idé dock börjat gro i hans huvud. Idén om att förändra hur vi transporterar oss och minska de negativa effekterna av bilismen: trängsel, klimatutsläpp och avgaser som förorenar luften.

– Det fanns inget varumärke, ingen bil, ingenting. Bara en hög med problem där det var tydligt att de traditionella sätten att lösa dem på bara skulle föra oss längs exakt samma väg som vi hittills vandrat, säger han.

Läs mer:

Läs mer: Uniti one är presenterad

Han skalade ner sitt liv till ett minimum och satte sig i det enda återstående rummet, antecknade på post-it-lappar och försökte kondensera sig själv. Till slut visste han vad han skulle göra.

– Världen sa åt mig: bygg en bil. Jag var inspirerad av vad Tesla gjorde och varför de gjorde det.

– Jag har haft många olika bolag och projekt, mycket grejer på gång. Men jag ville hitta den sak som var så komplex och utmanande att jag kunde ge hundra procent av mitt liv för det.

Projektet tog sin början 2015 på centret han själv varit med att grunda. Han avslutade samtidigt alla sina övriga engagemang. Formen blev som ett så kallat öppet innovationsprojekt. Idén bolagiserades i början av 2016 och Lewis Horne blev vd.

Han är utåtriktad och verbal, något han själv påpekar har hållit på att sätta honom och företaget i klistret flera gånger. Sin roll som vd ser han dock snarare på som ”frambärare av konsensus”. Och som någon som hela tiden måste förändras.

– Vilken ledare jag än är i dag är den helt annorlunda jämfört med ett år sedan eller ett år in i framtiden. Det måste vara så. Kapaciteten att förändras är en av de mest fundamentala förmågorna om du har ett snabbt växande företag.

Läs mer:

Läs mer: Svenska elbilsbolaget satsar på kontroversiell finansiering

Med fötterna i två olika kulturer menar han sig ha kombinerat det bästa av två världar i företaget. Å ena sidan den effektiva angloamerikanska kulturen som får saker gjorda men med en baksida i form av överkonsumtion och egoism. Å andra sidan den svenska värderingspräglade kulturen med en ambition att förbättra samhället.

Han berättar gärna om hur han anställer unga begåvade människor som om de gått in i ett större företag hade hamnat i botten av hierarkin och för att avancera tvingas bli som chefen ovanför. På Uniti får de ett stort ansvar direkt. Samtidigt kan den platta strukturen, eller lösa, beroende på hur man ser på det, bita tillbaka.

– När alla kan göra sin röst hörd blir det mycket extra kaos. Jag hade kunnat anställa en massa chefer för att lösa det. Men att utveckla en skalbar struktur och designa något som är bättre är bland de bästa sakerna du kan göra i ett företag. Kulturen påverkar teknologin du bygger. Den påverkar allt.

Om Lewis Horne

Ålder: 33 år.

Uppväxt: I Australien, kom till Sverige för första gången som utbytesstudent.

Examen: Master i entreprenörskap vid Lunds universitet.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt