Svenska elbilsbolaget satsar på kontroversiell finansiering

2017-11-10 11:03  
Unitis elbil Foto: Uniti

Elbilsbolaget Uniti ska samla in pengar med hjälp av en egen kryptovaluta. Det är en metod som Finansinspektionen varnar för.

Det skånska elbilsbolaget Uniti har avslöjat att de ska satsa på sin egen kryptovaluta. De digitala polletterna ska erbjudas via en så kallad ICO (initial coin offering, ett begrepp som spelar an på den engelska benämningen för börsintroduktion).

Nyheten kommer bara två dagar efter att Finansinspektionen varnat för ICO-metoden.

På kort tid har ICO tagit Silicon Valley med storm. Metoden ses som ett alternativ till att ta in riskkapital eller att använda sig av gräsrotsfinansiering via plattformar som Kickstarter eller Indiegogo.

Den investerare som tecknar sig för en ICO betalar i regel med populära kryptovalutor som bitcoin eller ether. Att teckna sig för en ICO innebär att man får digitala polletter av den valuta startupbolaget man ”investerar” i tänker utfärda.

Att skapa sin egen kryptovaluta är förhållandevis enkelt. Bitcoin, exempelvis, bygger på öppen källkod som vem som helst kan använda. Det finns företag som tjänar sitt levebröd på att designa nya kryptovalutar åt nystartade bolag, med bitcoinkoden som förlaga.

Läs mer: Unitis elbilar ska byggas i Landskrona

Den som väljer att teckna sig för en ICO motiverar i regel sitt beslut med att den hoppas på att startupens affärsidé ska bli så framgångsrik att dess tillhörande kryptovaluta stiger i värde. Ett annat motiv kan vara att man utan kostnad får ta del av företagets framtida produkter eller tjänster.

För två månader sedan avslutade startupbolaget Filecoin sin ICO. Filecoins löfte är att de ska bygga en lagringstjänst byggd på en blockkedja, något de fick nästan 2,5 miljarder kronor för.

Det är den sortens framgångar som gör att andra nystartade bolag nu rusar mot ICO-stationen för att hinna med insamlingståget. Och ett av dem är svenska Uniti. Den som tecknar sig för deras kryptovaluta, Uniti Green Tokens, kommer att få första tjing på den data som genereras när Unitis bilar börjar rulla på vägarna med start 2019. Därpå ska polletterna kunna användas till bland annat mobilitetstjänster.

– Framträdande teknik som kryptovalutor och blockkedjor är fundamentala för hur Uniti interagerar med samhället. Över tid kommer våra polletter att användas för värdeskapande aktiviteter som att sporra öppen källkod-communityt, för att sporra säkrare och mer energieffektivt körbeteende. De kan också användas för mobilitetstjänster eller tillgång till laddinfrastruktur, säger Lewis Horne, vd för Uniti.

Men Horne och Uniti är noga med att påpeka att deras kryptovaluta kommer att regleras under Principerna för gröna obligationer. Uniti hävdar att det blir den första kryptovaluta någonsin som ska efterleva reglerna. Den ska verifieras och certifieras av tredje part. ”Det här är starten för en ny, mer meningsfull och rigoröst testad, era för kryptovalutor”, skriver Uniti i ett pressmeddelande.

Det är ingen tillfällighet att Uniti använder termer som ”verifieras” och ”certifieras”. ICO-metoden har kantats av bedrägerier och vissa länder har förbjudit dem.

Finansinspektionen gick häromdagen ut och varnade alla som funderat på att betala pengar för oreglerade digitala polletter. ”De flesta ICO:s är oreglerade. De står därmed inte under FI:s eller annan myndighets tillsyn och det finns inget konsumentskydd”, skrev Finansinspektionen, och fortsatte:

”Utgivaren har inget krav på sig att låta någon oberoende part värdera den digitala tillgången”. ”Det finns normalt inga krav på att den som lanserar en ICO måste tillhandahålla all väsentlig information.”

Och till sist varnade Finansinspektionen för investeringsbedrägerier. ”Den senaste tidens snabba ökning av såväl antal ICO:s som värdet på dem kan locka till sig oseriösa aktörer. Dessa aktörer har inget intresse av att fullfölja något projekt utan är bara ute efter allmänhetens pengar.”

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt