Fordon
El-sportbilen ska kunna laddas på fem minuter
Foto: Piech
Otrolig hastighet på gatan – och lika så vid pumpen. Purfärska elbilstillverkaren Pïech säger att deras Mark One ska kunna snabbladda 40 mil på under fem minuter.
På bilmässan i Genève visade Volkswagenkoncernen upp en hel palett med elbilskoncept. Därtill pratade man om att öppna upp sin plattform för andra intressenter – och var allmänt laddade inför framtiden. Men lite i skymundan lanserade en nybakad uppstickare – ett alternativ med en rejält rubrikskapande egenskap: bilen kan ladda 40 mil på under fem minuter.
Märket går under namnet Pïech och bakom det står Anton Pïech, son till Volkswagenmogulen Ferdinand Piëch och barnbarnsbarn till legendariske Ferdinand Porsche som designade Bubblan. Märkets första modell kallad Mark One är en grand tourer av klassiska snitt, och även om designen är iögonfallande så är det tekniken under skalet som verkligen sticker ut.
Elbilen ska enligt uppgift ha batterikapacitet för att ge en räckvidd på 500 km, det är i sig inget konstigt – men sedan händer det grejer. Batterierna ska bygga på en helt ny teknik som kinesiska Desten har utvecklat, som ska gå att ultrasnabbladda i ordets rätta bemärkelse. Laddning från noll till 80 procent, alltså motsvarande 40 mil, ska vara avklarat på under fem minuter. Det motsvarar en tid som är jämförbar med tiden det tar att tanka upp en dieselbil – och rejält mycket mer i tanken än vad Teslas V3-laddare mäktar med.
Behöver inget kylsystem
Hemligheten ska vara att de nya cellerna producerar extremt lite värme under sin laddcykel, så pass lite att det inte ens krävs ett dedikerat kylsystem. Och att inte behöva det innebär att man kan skära bort hundratals kilo i vikt – vilket betyder att Mark Zero väger under 1 800 kilo. Vidare har bilen tre elmotorer som tillsammans ska ge lite drygt 600 hästkrafter.
Som vän av ordning bör det dock tilläggas att även om det låter enormt intressant med att kunna få 40 mil på fem minuter – så är det svårt att få ihop fysiken. För att få till en sådan laddning skulle det krävas en effekt på över 900 kW. De absolut kraftigaste som finns i dag klarar upp till 350 kW. Pïech Automotive nämner inget specifikt om detta, men säger att ”nödvändig laddinfrastruktur kommer förses av Qingdao TGood Electric”.
Än så länge påstådd ”superprestanda”
TGood har flera olika energisystemslösningar, och på sin hemsida skriver man även om Destens revolutionerande batteriteknik. Här verkar det som att lösningen kommer vara mobila laddstationer och på en bild visas även Mark Zero kopplad till ett snajdigt batteri. Här kan man tycka att en hälsosam dos av skepsis är på sin plats. Pïech är, tills dess att motsatsen bevisats, något att inordna i facket med alla andra nystartade elbilsbolag med påstådd ”superprestanda”.
Men skulle det skita sig med laddningen finns det en reservplan. Bilen bygger på en modul-arkitektur och ska i sådant fall kunna gå att bygga som laddhybrid eller med bränslecellsteknik. Framöver kommer även ytterligare bilmodeller att byggas på grundplattan.