Teslas nya superladdare ger 12 mil på 5 minuter

2019-03-07 11:30  
Under fjärde kvartalet kommer Tesla att börja installera nya, snabbare Superchargers i Europa. Foto: Tesla

Superchargers V3 har en effekt på 250 kW och ska halvera laddtiderna. De första stationerna kommer till Europa i slutet av 2019, men inom kort kommer även befintliga laddare att få ökad effekt.

Under onsdagen presenterade Tesla en ny och betydligt mer kraftfull version av snabbladdaren Supercharger. På fem minuter kommer V3 att kunna ge 12 mil i ”tanken” på en Model 3 Long Range.

De nya stationerna har en maxeffekt på 250 kW per uttag och prognosen är att snittiden på en laddning kommer att halveras. Det har kunnat uppnås bland annat genom att byta ut de luftkylda laddsladdarna mot en ny vätskekyld variant.

Dessutom är det slut på delning mellan ladduttagen på samma station. Oavsett hur många bilar som står och laddar ska alla uttag kunna ge full effekt.

Läs mer: Efter kritiken – Tesla ändrar priserna på superchargers igen

Den första stationen invigdes i Fremont, där Teslas största bilfabrik ligger, och kommer till en början att vara tillgänglig för en mindre grupp Model 3-ägare. Den breda utrullningen till alla USA:s Tesla-ägare sker under andra kvartalet i år när fler V3-stationer är i drift, och sedan börjar installationen av Superchargers V3 i Europa och Asien under årets sista kvartal.

Gamla superchargers blir också snabbare

Befintliga snabbladdare kommer också att få ett hastighetslyft. Superchargers V2 har kapacitet att leverea en effekt på 145 kW, men har hittills varit strypta till 120 kW. Under "de närmaste veckorna" kommer full effekt att låsas upp på snabbladdare världen över.

Läs mer: Här är allt vi vet om Tesla Model Y

En sista nyhet är en mjukvaruuppdatering till bilarna som också ska hjälpa till att korta laddtiderna. När föraren knappar in en Supercharger i navigationsmenyn ska bilen automatiskt börja värma upp batteriet till optimal laddningstemperatur. Detta ska minska den genomsnittliga laddningstiden med 25 procent, enligt Tesla.

Simon Campanello

Mer om: Tesla Model 3

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt