Einride släpper ny plattform för hållbara transporter

2020-06-03 15:00  

I dag lanserar Einride sin plattform för elektrifierade och autonoma transporter – en matchningstjänst för att förmedla hållbara transporter.

Startupbolaget Einride har för många blivit synonymt med den hyttlösa, fjärrstyrda och elektriska lastbilen Pod (som från början hette T-Pod). Men Robert Falck, vd, har hela tiden betonat att företagets främsta konkurrenter inte är lastbilstillverkare som Scania och AB Volvo utan snarare åkerier och transportörer.

I dag lanserar företaget sin plattform för intelligenta och autonoma transporter, kallad Einride Freight Mobility Platform. Den kan beskrivas som en operatörsoberoende förmedlingstjänst för hållbara transporter.

Vill knyta ihop

Den ger bland annat svar på frågor om transportens utsläpp, energianvändning och position samt rekommendationer av hur man genomför elektrifiering av transporter med maximal genomslagskraft.

– Ambitionen med plattformen är att knyta ihop dem som vill transportera hållbart med dem som ska utföra transporten. De som skeppar gods får tillgång till elektriska och senare även autonoma transporter, säger Robert Falck till Ny Teknik.

Läs mer: Einrides medgrundare tar plats på Forbes lista över unga talanger

I plattformen ingår också två appar. Den ena är för transportörer och bidrar bland annat med ruttplanering med hjälp av maskininlärning. Den andra appen är för förarna och ger till exempel uppdateringar om rutten samt fordonets laddstatus och räckvidd.

– En diesellastbil tankar du när den är tom. En ellastbil måste däremot driftas genom avancerad planering, bland annat beroende på väder, säger han.

Jämför sig med Uber

För att förstå vad Einride vill lösa med plattformen gör Robert Falck en jämförelse med taxibolaget Uber, vars plattform samordnar lediga bilar och taxikunder.

– Uber måste veta var deras förare ska finnas för att matcha ihop dem med kundbehovet. Den plattformsbiten är vår specialitet. Ska man göra det elektriskt och autonomt måste någon ta rollen. Vi ser till att kunden har ett elektriskt transportsystem att tillgå, säger Robert Falck.

Läs mer: Einrides nya ellastbil ska rulla i Stockholm i höst

Därmed är det heller inget konventionellt flotthanteringssystem (Fleet Management System) som används av åkerier för hålla koll på fordonen, utan snarare ett driftsystem för att möjliggöra att transporten blir av.

Hur framgångsrik plattformen blir som produkt för Einride mäts i mängden gods som har transporterats med hjälp av den.

– Vi siktar på att kunna transportera 100 000 pallar per månad till början av nästa år, säger Robert Falck.

Konverterar diesellastbilar

Företaget har under våren meddelat att de kommer att elkonvertera diesellastbilar från Daf som ska användas för transporter åt matvarukedjan Lidl och havredryckstillverkaren Oatly. Dessa transporter kommer alltså inte att vara vare sig autonoma eller fjärrstyrda utan enbart elektrifierade. Det handlar enligt Robert Falck i stället om att driva utvecklingen i delsteg, där elektrifieringen kommer först.

– Eftermontering av elektriska drivlinor gör vi enbart eftersom det i dag inte finns något färdigt att köpa. Men i längden tror jag inte att det är en hållbar affär, säger han.

Parallellt fortlöper arbetet med att industrialisera Poden, som senare kommer att släppas för operatörer.

 

Artikeln har uppdaterats.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt