Einrides nya ellastbil ska rulla i Stockholm i höst

2020-04-22 14:53  

Från hyttlösa poddar till en mer konventionell ellastbil. Nu ska Lidl börja utvärdera om Einrides ellastbilar kan ersätta dieseldrivna fordon. ”Det är en väldigt stor möjlighet för oss”, säger Einrides vd Robert Falck.

Transportbolaget Einride har rönt stor uppmärksamhet med sina självkörande, hyttlösa ellastbilar. Förra våren blev de först i världen med en autonom lastbil på allmän väg utan någon testförare i hytten.

Nu kommer flottan att utökas med en till ytan mer konventionell lastbil med mänskliga förare som kommer att börja rulla på Stockholms gator under hösten. Einride håller på att modifiera en dragbil från DAF med elektrisk drivlina och sin egenutvecklade mjukvara. Den ska sedan leverera varor till flera av Lidls butiker.

Pilotprojektet i Stockholm går ut på att utvärdera miljönyttan och ekonomin jämfört med att göra leveranserna med en dieseldriven lastbil. Om allt faller väl ut är ambitionen från de båda bolagen att Einride ska leverera fler elektrifierade lastbilar till Lidl.

Läs mer: Självkörande lastbilar ”blir det dominerande sättet att transportera saker på”

– Det är ett kontrakt där vi kan få chans att leverera en fullskalig eldriven flotta för en kund. Det måste naturligtvis ske i steg, men det är en väldigt stor möjlighet för oss. En mångmiljonaffär, säger Einrides vd och medgrundare Robert Falck till Ny Teknik.

Lastbilen ser ut att skilja sig ganska mycket från era hyttlösa poddar?

– Egentligen inte. Vår affärsidé är att tillhandahålla autonoma och elektriska transportlösningar. Hårdvaran är sekundär, vi använder och utvärderar en rad lösningar och leverantörer för att kunna erbjuda tjänster till våra kunder.

Räckvidd på runt 20 mil

Robert Falck tillägger att specifikationerna på den modifierade lastbilen från DAF påminner om de i Einrides egna poddar. De är utrustade med batterier på 200 kWh, har en räckvidd på runt 20 mil och en topphastighet på 85 kilometer i timmen. Lastkapaciteten ligger kring 16 ton.

Läs mer: ”Hur långt kan självförtroende och teknik ta Einride?”

Einride och Lidl inledde sitt samarbete redan 2017, och sedan tidigare har bolagen gjort tester med en självkörande förarlös lastbil på matvarukedjans centrallager i Halmstad.

– Vi ser oss som en leverantör av mjukvara och tjänster, och affären med Lidl bevisar styrkan i att kunna hantera transporter på det sättet. Det här möjliggör en uppskalning för att de facto kunna möjliggöra en elektrisk transportflotta. Sedan kommer vi att använda ett antal olika leverantörer av alltifrån laddare till drivlinor, skyttlar och poddar, säger Robert Falck.

Robert Falck, Einride. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Einrides mjukvara används bland annat för att koordinera och övervaka transporterna. Bolaget beskriver det som en Uber-liknande lösning.

– Lidl matar in vad de har för transportbehov och på andra sidan kommer det ut instruktioner som skickas till fordonet om hur det ska köras och driftas, säger Robert Falck.

Det kan handla både om vilka rutter som ska köras, och när och var lastbilen ska laddas.

Läs mer: Lyckat test med en tung lastbil på Gotlands elväg

Vill bli transportsektorns Android

– Vår ambition är inte att bli en tillverkare, eller konkurrera med en tillverkare utan mer sannolikt att samarbeta med en. Vår konkurrent är snarare Uber Freight än Volvo eller Scania, säger Robert Falck som själv har en bakgrund på lastbilstillverkaren Volvo.

Han jämför Einrides mjukvara med hur Google utvecklat operativsystemet Android som sedan används av en lång rad mobiltillverkare.

– Så länge man följer standarden i vårt operativsystem kan vem som helst tillverka lastbilen eller podden, precis som vem som helst kan tillverka en Android-telefon. Det är också ett sätt för kunden att slippa bli beroende av en hårdvaruleverantör. De skulle i teorin kunna ha alltifrån Tesla till Volvo som leverantör av lastbilar, säger Robert Falck.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt