Fordon

Efter dieselskandalen – risk för ökat slitage

Diagrammet visar schematiskt hur förhållandet mellan halten kväveoxider och partikelhalten varierar med avgasåterledningen. Förmodligen krävs hårdvara för att sänka båda parametrarna, enligt Andreas Cronhjort, docent i förbränningsmotorteknik vid KTH.
Andreas Cronhjort, docent i förbränningsmotorteknik vid KTH.
Foto: DPA / IBL Bildbyrå

Kort efter VW:s dieselåtgärd tappade Golfen orken. KTH-docenten förklarar varför lägre kväveoxidhalt kan ge ökat slitage av EGR-ventilen.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här