Fordon
Efter Daimlers investering – europeiskt batteriprojekt växer till 120 GWh
Foto: Gary Tramontina
Daimler investerar upp till 10 miljarder kronor i batteriprojektet ACC. Draget förstärker den rådande trenden inom bilindustrin, där allt fler bolag skaffar kontroll över celltillverkningen.
I fredags meddelade Daimler, som tillverkar Mercedes-Benz, att företaget går in som tredjedelsägare i Automotive Cells Company (ACC). Den totala investeringen blir över tid upp till en miljard euro, motsvarande tio miljarder kronor.
ACC är ett samriskföretag för tillverkning av battericeller ursprungligen bildat av fordonskoncernen Stellantis (Peugeot, Citroen, Opel, Fiat och Chrysler) samt det franska oljebolaget Total Energies (som även äger batteritillverkaren Saft med tillverkning i Sverige).
Planen har hittills varit två fabriker om totalt 48 GWh årlig energilagringskapacitet, en i franska Douvrin och en i tyska Kaiserslautern. Den franska fabriken är ska vara i gång 2023, enligt Automotive News.
Dubbelt upp mot Northvolt
Daimlers investering innebär att ACC:s totala årsproduktion kommer att öka rejält, till minst 120 GWh 2030. Det är dubbelt så mycket battericeller som svenska Northvolt planerar att tillverka årligen i Skellefteå.
– Det nya samarbetet innebär att vi kan säkra tillgången, dra stordriftsfördelar och förse våra kunder med överlägsen batteriteknik, säger Daimlers och Mercedes-Benz svenske vd Ola Källenius, i ett uttalande.
Leveranserna till Daimler kommer att starta kring mitten av 2020-talet och innefattar även litiumjonbatterier där anoden har en hög andel kisel samt batterier med fastfaselektrolyt (solid state på engelska).
Daimler sällar sig därmed till den växande skaran bilbolag som inte nöjer sig med att köpa battericeller från renodlade celltillverkare, utan även investerar tungt i egen produktion. Fenomenet brukar kallas för vertikal integration.
Volvo+Northvolt
I somras bytte till exempel även Volvo Cars fot i frågan, i och med att bolaget skapade ett samriskbolag med Northvolt gällande en cellfabrik om 50 GWh.
Investeringen i ACC är dock inte Daimlers första gällande celltillverkning. Sedan tidigare äger bolaget 3 procent av den kinesiska celltillverkaren Farasis. Fram till 2015 tillverkade bolaget även egna celler via dotterbolaget Li-Tec, en satsning som lades ner på grund av för höga kostnader.
"Electric only"
Daimler bytte i juli strategi från ”Electric first” till ”Electric only”, vilket innebär att bolaget ska vara redo att endast sälja elbilar från 2030, i takt med att marknaden medger det.
I strategin ingår åtta batterifabriker om totalt 200 GWh kapacitet.