Premium

Kartläggning: Vem bygger batterierna till elbilen?

Ett bilbolags strategi för batteriproduktion kan säga en hel del om inställningen till elbilar. Det blir tydligt i Ny Tekniks kartläggning Elbilskampen.

Publicerad

När vd Elon Musk tidigare i höstas introducerade Teslas nya battericell kallat 4680 motsvarade reaktionerna inte riktigt förväntningarna. Cellen som Tesla har tagit fram är i princip lite större och lite energitätare än de som redan sitter i bottenplattan på företagets elbilar – och ska framför allt bli billigare att tillverka.

Nyheten var långt ifrån spekulationerna om mirakelkemier eller andra på förhand tippade framsteg. Det världens högst värderade bilbolag presenterade var i princip hyggliga framsteg åstadkomna genom vanligt hederligt ingenjörsgnetande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här