De utmanar Koenigsegg om hastighetsrekordet

2019-02-14 12:07  

Svenska Koenigsegg är regerande mästare i hastighet. Men snart kan det bli ändring på det då Shelby Super Cars lanserar en utmanare. Och med sina 1 774 hästkrafter har Tuatara siktet på tronen.

Under 2000-talet har superbilarnas hastighetsutveckling varit enorm. Lättviktsmaterial och nya effektstarkare motorer i kombination med otroliga framsteg inom aerodynamik har gjort att produktionsbilar närmat sig 500 km/h.

Bugatti var länge kungen i branschen med sin modell Veyron, men sedan slutet av 2017 vilar mästarbältet i Ängelholm. Detta då Koenigsegg slog rekord för produktionsbilar med en Agera RS som klockades på smått otroliga 457,94 km/h.

De flesta har väntat på att Bugatti ska ge sig på ett nytt rekordförsök, men det verkar som att en annan spelare kommer ställa upp som utmanare. Nämligen Shelby Super Cars (SSC).

Amerikanska SSC har i snart tio år jobbat på sin modell Tuatara. Denna kommer som en ersättare till Ultimate Aero, en bil som faktiskt innehade Guinness-rekord i hastighet 2007-2010. Tuatara visades upp som koncept 2011 och i fjol som en prototypbil. I år ska det bli lansering för modellen som har en 5,9-liters V8 ombord.

Kraftverket levererar 1 368 hk (1 MW) på vanlig bensin, men om man tankar i E85 ökas detta till 1 774 hästkrafter. Dock är det inte enbart muskler som krävs för att nå rekordfarter, designen ska ge ett väldigt lågt luftmotstånd (0,279 cd) – och enligt SSC ska 300 mph, motsvarande 483 km/h kunna nås.

Det hela låter lovande, men om man lyckas återstår att se Tuatara har fortfarande en del sluttester att genomgå. Bilen har planerad lansering till efter sommaren och produktionen är begränsad till 100 exemplar.

Men man är inte ensam om att utmana om hastighetsrekordet. Bredvid Bugatti har även Hennessy siktet inställt på den magiska gränsen 300 mph.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt