Fordon

Därför dog idén om maglevtåg under vatten från Kina till USA

Tunneln under Berings sund skulle behöva vara cirka 20 mil lång. (Montage) Foto: Nasa och TT

Kina ville köra höghastighetståg genom Alaska och Kanada. Den tänkta linjen till USA skulle bli 13 000 kilometer lång. Kritiker har dock stoppat projektet.

Publicerad

Under många år har Kina närt tankar om att koppla ihop sin höghastighetsjärnväg med Nordamerika. Planerna har cirkulerat i lokala medier sedan 2014. Tanken var att sträckningen ska gå från Kina och upp längs med Sibiriens kust – in i östra Ryssland för att sedan korsa Berings sund under vattenytan.

Därefter skulle höghastighetståget färdas söderut genom Alaska följt av Yukon och British Columbia i Kanada, för att nå USA:s övriga delstater. Kina har har snabbt byggt ut infrastrukturen för höghastighetståg, och nätet täcker i dag 37 900 kilometer. Att dra det vidare hela vägen till USA skulle kräva en 13 000 kilometer lång bana. Vad har då hänt sedan 2014?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här