Fordon
Daimler på banan med självkörande bilar
En Mercedes-Benz S 500 Intelligent Drive som 2013 körde själv mellan Mannheim och Pforzheim. Foto: Daimler AG
Den tredje stora tyska tillverkaren Daimler vill inte vara sämre än vare sig VW eller BMW. I våras rankades företaget till och med högst av de tre.
Stuttgartbaserade Daimler, med premiummärket Mercedes-Benz som flaggskepp, har också en tydlig strategi att utveckla självkörande bilar. En S 500 Intelligent Drive körde exempelvis redan 2013 tio mil själv mellan Mannheim och Pforzheim i Tyskland.
Som tidigare nämnts samarbetar Daimler redan med såväl Audi som BMW vad gäller högupplösta kartor, genom det samägda bolaget Here. I vintras offentliggjordes också ett samarbete mellan Daimler och taxiföretaget Uber kring fordon för Ubers planerade självkörande taxiflotta.
USA-baserade marknadsföringsföretaget Navigant Research publicerade i våras en rankning av 18 olika aktörer inom området autonoma fordon.
Av de tre tyska tillverkarna placerade sig faktiskt Daimler högst, bakom GM, Ford och Renault-Nissan.
Läs mer:
Men BMW och VW-gruppen (där Audi ingår) placerade sig strax bakom Daimler, så loppet förefaller jämnt.
Mercedes-Benz-chefen Christoph von Hugo vållade förra året uppmärksamhet efter en intervju i ett amerikanskt motormagasin där han gav svar på hur de egna självkörande bilarna ska hantera det klassiska etiska dilemmat kallat spårvagnsproblemet.
Översatt till en värld med autonoma fordon söker det svar på frågan vem den artificiella intelligensen ska försöka rädda livet på i en nödsituation – tio fotgängare på trottoaren eller den som åker i bilen.
Christoph von Hugos svar blev: ”Rädda personen i bilen. Om det enda du vet säkert är att ett liv kan räddas är det din högsta prioritet”, enligt Car and Driver.
I en senare kommentar från Mercedes-Benz hävdar man att von Hugo felciterats och att vare sig programmerare eller automatiska system är bemyndigade att avgöra vems liv som är mest värt.