Vill bli bäst även för den som älskar att åka

2017-06-19 06:00  

Tre tyska biltillverkare både konkurrerar och samarbetar i jakten på automatiserad körning. En av dem, BMW, har sloganen ”När du älskar att köra” men vill samtidigt vara ledande inom självkörning. Hur går det ihop?

Ett gammalt flygfält i Maisach utanför München är fyllt med fordon och experter inom ai, maskininlärning, säkerhet och simulering. BMW har under sin uppvisningsdag Future Summit mobiliserat rejält för att visa upp hur långt de kommit inom teknik för automatisk körning.

Klaus Fröhlich, BMW:s chef för forskning och utveckling, konstaterar att utvecklingen är digitalt och autonomt driven. Företaget har siktet inställt på 2021 då framtidskonceptet Inext lanseras.

Inext innebär bland annat en utökad satsning på eldrift och uppkoppling. Men kanske framför allt automatisering.

BMW:s svenska slogan är ”När du älskar att köra”. Samtidigt rasar det Klaus Fröhlich kallar en hajp kring självkörande fordon. Hur ska sloganen och framtidsstrategin kombineras? är en berättigad fråga.

Svaret är en bred satsning. Kunden ska själv få välja nivå av automatisering, men BMW ska vara ledande inom automatisk körning, berättar Klaus Fröhlich.

År 2021 ska företaget ha en bil för ”högt automatiserad” körning på marknaden, motsvarande SAE nivå 3 för motorväg. Från samma år ska också en bil med ”fullt automatiserad” körning finnas på marknaden. Sistnämnda motsvarar SAE nivå 4 och ska kunna köra i vissa urbana miljöer.

Ny Teknik fick en testrunda i en prototypbil för urban nivå 3- eller 4-körning. Den följde vägbanan, släppte fram bilar som redan kört in i rondellen och lämnade företräde i korsningar.

Här visar en BMW-representant hur en ”fullt automatiserad  bil hanterar körning i stadsmiljö:

Demonstration av bilens system för att övervaka trafiken:

BMW-representant om företagets arbete med självkörande fordon:

Klaus Fröhlichs budskap är att man siktar på att ”ta föraren ur fordonet”, alltså nivå 5. Men också att man fortsätter att utveckla vanliga förarstödsfunktioner, som exempelvis automatisk broms. Det blir sedan upp till kunden att avgöra vilken grad av automation man vill köpa, berättade han.

Läs mer: Så kan svenska lagen för självkörande bilar bli

Klaus Büttner, direktör för området autonoma fordon, berättar vad som utmärker BMW i förhållande till andra tillverkare av självkörande fordon.

– Vi fokuserar på samarbete med andra företag. Det finns ett stort antal aktörer inom branschen. Det är otroligt hur många miljarder som spenderas på att utveckla samma teknik, säger han.

De samarbetspartner Klaus Büttner syftar på är kanske framför allt elektronikjätten Intel och israeliska sensortillverkaren Mobileye, med vilka BMW utvecklar en plattform bestående av bland annat sensorer och körstrategi. En plattform som ska göras tillgänglig för andra tillverkare.

Listan över partner är dock längre än så. Biltillverkaren har slagit sig ihop med Nokia och Huawei för att möjliggöra snabb överföring av data genom 5g.

Överföringskapaciteten kommer att behövas. BMW:s analys är att autonom körning kommer att kräva betydligt mer än sensorer och ai. Sensorer kan bara läsa av omgivningen ett par hundra meter framåt och gps kan inte leverera positionering med centimeterprecision.

Högupplösta kartor behövs därför. Och de måste vara i princip realtidsuppdaterade för att bilarna ska kunna veta var det exempelvis pågår vägarbeten. För ett par år sedan köpte ärkekonkurrenterna BMW, Daimler och Audi därför kartföretaget Here av Nokia.

Läs mer: Utvecklar nytt sätt att testa autonoma bilar

Jochen Kirchbaum, BMW:s ansvarige för utveckling av dessa kartor, berättade inte helt överraskande att det är fordonen på vägarna som själva ska stå för insamlingen av datan.

– För att kunna erbjuda högt automatiserad körning till 2021 måste vi börja samla in data redan nästa år, konstaterade han.

Den insamlade sensordatan ska tankas upp i molnet och bearbetas. Om något skiljer sig från kartan, exempelvis siffrorna på en hastighetsskylt, kan den uppdateras och övriga fordon på vägen dra nytta av den nya kunskapen. Men det rör sig alltså om enorma mängder information.

– Maskininlärning är kritiskt för att skapa ”självläkande” kartor, säger Dietmar Rabel från Here.

Maskininlärning används givetvis också för att utveckla bilens autonoma körsystem. En flotta om 40 prototypfordon i 7-serien kör redan omkring och samlar in information. Varje fordon har 23 sensorer som dagligen genererar 40 terabyte data. Totalt har 500 petabyte samlats in, alltså en halv miljon terabyte. Datan används till att träna djupa neurala nätverk. Målet är att med hög precision exempelvis kunna avgöra om den stillastående bilen framför en är parkerad eller bara väntar på att kunna köra vidare. Svaret på den frågan avgör om den egna bilen ska köra om eller stå kvar och vänta.

Alla situationer kan dock inte tränas upp i den fysiska världen. En bil som kör mot trafiken är lyckligtvis ingen vanlig syn – men en självkörande bil behöver tränas även inför sådana situationer. Därför använder man sig av så kallad syntetisk data. Situationen genereras av en dator och testas i en virtuell simulator.

Läs mer: Självkörande fordon hindrar bilköer

En sorts hybridsimulering kan också göras. Det fick Ny Tekniks utsände testa bakom ratten i ett fordon på en av de stora testbanorna. Situationen som testades var dock inte en galning på fel sida vägen utan automatisk inbromsning för ett framförvarande fordon. Bilen kördes framåt precis som vanligt, men i stället för att titta ut genom vindrutan var instruktionen att se på en stor skärm på instrumentpanelen. På skärmen syntes bilen i en helt annan miljö och dess rörelser i den fysiska världen kopierades.

Undertecknad accelererade bilen till 50 kilometer i timmen och hann snabbt ifatt den framförvarande men fiktiva bilen. Strax innan kollisionen slog dock säkerhetssystemet till och bromsade bilen till stillastående. Bilens sensorer var inte kopplade till den fysiska världen utan till en dator som matade dem med en fiktiv situation.

SAE-skalan vs. BMW

SAE International är en amerikansk fordonsorganisation. Dess indelning av automatisk körning i fem nivåer har kommit att bli den dominerande.

Nivå 0. Ingen automatisering.

Nivå 1. Förarstöd.

Nivå 2. Partiell automatisering.

Nivå 3. Villkorad automatisering.

Nivå 4. Hög automatisering.

Nivå 5. Full automatisering, ingen förare behövs.

BMW:s namn på de olika nivåerna kan uppfattas missvisande i förhållande till SAE-skalan. Det BMW kallar ”fullt automatisk” (nivå 4) kallar SAE för ”hög automatisering”, och så vidare.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt