Fordon
Branschen som tjänar på elbilar
Tanka el eller bensin, det skiljer många tusenlappar.
Det finns stora pengar att tjäna på att byta den bensindrivna leasingbilen mot en elbil, hävdar leasingföretaget GE Capital i en studie.
Trots att det dröjer flera år innan elbilar är realistiska alternativ för leasingbolagen har GE Capital inlett studier av hur framtida elbilsleasing kan komma att se ut.
I studien har man jämfört de vanligaste leasingbilarna idag inom två branscher, it- och finansbranschen, med eldrivna bilar, när det gäller bränslekostnaden. Och kommit fram till att det finns stora pengar att tjäna på att byta till eldrivna fordon.
Största vinsterna finns att göra för leasingbilsanvändare inom it-branschen. Där har man överlag mer bränsletörstiga fordon än inom finansbranschen.
De vanligaste bilarna bland it-branschens leasingbilsanvändare är Volvo V70, Saab 9-5, Volvo XC90 och Volkswagen Passat.
Genom att byta till elbil skulle bränslebesparingen per år bli hela 39033 kronor per år mot en bensindriven Volvo XC90, för en Saab 9-5 är besparingen 23022 kronor och en Volvo V70 är summan 21599 kronor per år.
Den minsta skillnaden blir det om man jämför hybridbilen Toyota Prius med en elbil, där besparingen stannar vid 4876 kronor per år.
I studien har man inte tagit hänsyn till inköpskostnaden för de olika biltyperna eftersom det ännu inte finns någon tydligt prisbild på elbilar. Studien gäller endast bränslekostnaden för 30000 km årlig körsträcka med branschens schablonvärde för när det gäller elförbrukning för elbilar, vilken är 3 kr/10 km.