Fordon
Bombardier bygger ut tågtestning
Västerås får en ny testanläggning för drivsystem när Bombardier Transportation fortsätter att satsa på utveckling av avancerade tåg i Sverige.
Anläggningen, Powerlab, ska användas för att göra storskaliga tester av driv- och styrsystem.
– Fokus i Sverige är tåg med distribuerade drivsystem till skillnad från lok. Det gäller allt från tunnelbana till höghastighetståg, säger Anders Aabakken, globalt forsknings- och utvecklingsansvarig på Bombardier.
Koncernens utveckling av lok är förlagd till Zürich. I Västerås gäller teknikutvecklingen mest drivsystem under Bombardiers varumärke Mitrac.
I Powerlab går det att köra större delar av tågens system på en gång. Det gäller till exempel transformatorer, motorer, växellådor och elektronik.
Det testlabb som redan finns i Västerås byggdes för utvecklingen av X2000. Det blir kvar även i framtiden. I den nya anläggningen finns bättre möjligheter att verifiera nivåer av buller och elektromagnetiska störningar. Framför allt är testkapaciteten större.
– Vi kan testa större block av systemen samtidigt, men också göra fler tester eller tester under längre tid, säger Anders Aabakken.
Hur mycket labbet har kostat vill Bombardier inte säga, men 140 personer anställdes i fjol.