Boeing ska ha löst 737-problemen – hoppas få flyga

2019-03-28 07:46  
Foto: TT

Boeing påstår att företaget löst problemen med det automatiserade kontrollsystem som tros ligga bakom de två dödliga olyckor där flygplansmodellen 737 Max 8 varit inblandat.

Piloter har utbildats i ändringarna, men frågan är om korrigeringarna räcker för att modellen ska få flyga igen.

Hundratals piloter och andra samlades under onsdagen för att delta vid en genomgång av de ändringar som amerikanska flygplanstillverkaren Boeing gjort avseende den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 Max 8.

Utbildningen hölls vid Boeings fabrik i Renton strax utanför Seattle i delstaten Washington, där 12.000 anställda arbetar med att bland annat montera ihop den omdebatterade 737 Max 8.

– Vi kommer att göra allt vi kan för att säkerställa att olyckor som den här inte händer igen, säger Mike Sinnett, Boeings viceordförande för produktstrategi, för journalister på plats, syftandes på Ethiopian Airlines krasch utanför Addis Abeba.

Läs mer: Olycksmodellen Boeing 737 Max 8 i nödlandning

Enligt bolaget har man löst problemen med det automatiserade kontrollsystemet MCAS, bland annat genom en uppdatering av planets mjukvara. Förra helgen informerades piloter från fem flygbolag om ändringarna och testade dem i en flygsimulator.

Två dödsolyckor med 737 Max 8-plan

737 Max 8-plan har varit inblandade i två dödliga olyckor inom ett halvår, varav den senaste skedde i Etiopien den 10 mars. Experter har pekat på likheter mellan olyckorna och det finns teorier om att MCAS-systemet, ett system som ska förhindra överstegring (stallning), i båda fallen fått flygplanens nos att peka nedåt trots upprepade försök från piloternas sida att korrigera riktningen

Enligt The New York Times så har flygsimuleringar som försökt att återskapa problemen som tros ha orsakat den misstänkta olyckan i Indonesien förra året visat att piloten bara hade 40 sekunder på sig att undvika en katastrof.

"De som var inblandade i testen (av systemet) hade inte till fullo förstått hur kraftfullt systemet var innan de flög planet i en 737-simulator", skriver tidningen.

MCAS-systemet görs om

Enligt Boeing kommer MCAS inte länge att återkommande försöka korrigera planet om piloten försöker återta kontrollen, och kommer att kopplas ut om två sensorer skickar motstridiga data. Boeing kommer också att installera en varning, som berättar för piloten att de två sensorerna inte synkar med varandra.

USA:s luftfartsverk FAA kommer att utvärdera åtgärderna, vilket blir tongivande för beslutet om flygförbudet ska komma att hävas.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt