Biltillverkarna halkar efter – missar utsläppsmålen

2020-07-06 11:30  
Foto: NILSSON NILS PETTER/Aftonbladet/TT

För tredje året i rad steg utsläppen från nya bilar i Europa. Det framgick när Europeiska miljöbyrån EEA redovisade 2019 års siffror. Nu uppmanas medlemsländerna introducera mer incitament för köp av renare bilar.

Koldioxidutsläppen från bilar måste ner för att EU ska klara de strikta mål man satt upp i och med Parisavtalet. Men enligt de senaste siffrorna från Europeiska miljöbyrån går utvecklingen åt fel håll. I stället för att minska så ökade genomsnittsutsläppet från nya bilar under 2019.

Under fjolåret landade utsläppet för nya bilar inom EU:s medlemsstater samt Storbritannien, Island och Norge på 122,4 gram koldioxid per kilometer. En siffra som förvisso klarar 2019 års krav på 130 g/km – men det var en ökning på 1,6 g/km jämfört med året innan.

Och det här kan bli ett tufft 2020, då utsläppet måste ner rejält och målet (för vissa tillverkare individuellt anpassat) ligger på 95 g/km – annars väntar dryga böter.

Läs mer: Volvo Penta utvecklar elektrisk drivlina till brandbilar

Enligt miljöbyrån är en bidragande orsak till utsläppsökningarna att suvar har blivit så populära.

Numera står biltypen för 38 procent av nybilsregistreringen och att de relativt vanliga bilarna har högre vikt, sämre aerodynamik samt ofta mer kraftfulla motorer motverkar utsläppsminskningar.

I genomsnitt släppte suvar ut 134 gram co2/km.

Av siffrorna framgår även att laddbara bilar stod för 3,5 procent av försäljningen 2019, men den stora försäljningen var isolerad till ett fåtal marknader. För att nå målen måste penetrationen av elektrifierade fordon öka i alla delar av unionen.

Det här var något som bilbranschen intresseorganisation Acea sade redan i höstas.

– När vi trycker på mot övergången till utsläppsfri mobilitet så måste vi försäkra oss om att inget land eller medborgare lämnas på efterkälken, sade Aceas generaldirektör Eric-Mark Huitema då.

EU-kommissionen har tidigare uppmanat medlemsländerna att se över sin strategi för incitament. Men i det fria fall som coronapandemin har satt bilförsäljningen i så spelar kanske dessa mindre roll. Miljöbyrån är dock tydlig i sin skrivelse, vilket man får se som en uppmaning om att något måste göras:

”Noll- och lågutsläppsfordon måste komma ut mycket snabbare i hela Europa för att de striktare målen som börjar gälla från 2020 ska kunna uppnås”, skriver byrån.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt