Bilen kan köra i sidled med Nevs-bolagets hjulmotor

2019-08-12 09:45  
Nevs-förvärvets Protean Electric har utvecklat teknik som låter bilen köra i sidled. Foto: Protean Electric

Under sommaren förvärvade Nevs brittiska Protean Electric. Nu lanserar bolagen en modul gör det möjligt att vrida de fyra hjulmotorerna åt alla håll. Det innebär bland annat att fordonet kan parkera sidledes.

Bland Nevs planer finns lanseringen av en stor autonom taxiflotta i Europa. Projektet är ett samarbete med det San José-baserade bolaget Auto X, och i Trollhättan utvecklas elfordonet som ska integreras med amerikanernas ai-plattform X Urban. Tanken är att de första exemplaren ska rulla på europeiska vägar under slutet av nästa år.

Och den svenska biltillverkaren fick nyligen händerna på teknik som skulle kunna ge bolaget en klar konkurrensfördel. I juni förvärvade Nevs brittiska Protean Electric, ett företag som säger sig vara världsledande inom hjulmotorer. Förvärvet gjordes tillsammans med Nevs majoritetsägare kinesiska Evergrande Health Industry Group.

Läs mer: Nevs satsar på självkörande taxibilar i Europa

Nu har bolagen presenterat Protean Electrics nya produkt – ett system som gör det möjligt att vrida alla fyra hjul 360 grader. Modulen kallas Protean360+ och inkluderar kraftfulla hjulmotorer, en innovativ fjädring och pneumatisk höjdkontroll. Den senare innebär att bilen kan niga ned till trottoarkanten för enkel urstigning och lastning. Det unika försäljningsargumentet är dock att de fyra hjulen kan styras åt alla håll, vilket exempelvis innebär att fordonet kan rotera på stället, eller glida sidledes in i en trång p-ficka.

ANNONS. Fråga Samsungs mobilexport om nya Galaxy Note10 och Note10+

En annan fördel, tack vara de kompakta modulerna, är att golvet i fordonet kan göras helt plant. Det öppnar också för att man kan ta in passagerare från samtliga sidor – även fram och bak.

Läs mer: Nevs ny ägare till Protean Electric – som bygger hjulmotorer

”Urban mobilitet med transport som tjänst börjar ta fart, och med detta följer behovet av en ny sorts stadsfordon. Vare sig de är delade eller privat, avsedda för passagerare eller för godsleveranser, körda av människor eller autonoma – så kommer de här fordonen kräva ny teknik som gör dem anpassade för uppdraget. Hörnmodulen Proteon360+ är resultatet av vårt teams innovativa idéer kring hur man kan möta kraven nästa generations stadsfordon”, säger Protean Electrics vd KY Chan i ett pressmeddelande.

Läs mer: Nevs drar igång serieproduktion av första elbilen

Han säger att bolaget för samtal med presumtiva kunder som övervägar att välja hörnmodulen för sina fordon. Protean Electric har över 160 patent globalt och ytterligare 150 väntar i kulisserna. Sedan starten 2008 har bolaget lagt en miljon ingenjörstimmar på sin hjulmotorteknik ProteanDrive – som de hävdar är mycket mer energieffektiv än exempelvis e-axlar. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt