Fordon

Batteriexpert: Därför tar sig elbilarna längre

Foto: imago stock / All Over Press

Elbilarna kommer de närmaste åren att göra ett räckviddsryck. Flera tillverkare lovar nu över 40 mil på en laddning. Det är inget genombrott med nya battertyper som ligger bakom, utan ett kunskapslyft hos fordonstillverkarna, säger batteriexperten Helena Berg till Ny Teknik.

Publicerad

Det är Tesla som lagt ribban. Modell 3, som kommer 2019-2020, lovar 40-60 mil på en laddning, och det är där konkurrenterna också lägger sig. Opel Ampera och Renault Zoe säger 40 mil, Nissan Leaf gör redan 33, VW lovar 40-60 mil samtidigt som nya Tesla, Porsche visar upp en Tesladödare med snarlik prestanda, Mercedes och BMW har sagt att de jobbar på elbilar med mycket bättre prestanda.

Det är kraftfullare batterier som ger den längre räckvidden, men det är inget genombrott med nya kemier som ligger bakom. Snarare ett smartare sätt att jobba med dagens batterier: hur man utnyttjar cellerna och hur man bygger ihop dem i sitt batteripack.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här