Fordon

Batteriexpert: Därför tar sig elbilarna längre

Foto: imago stock / All Over Press

Elbilarna kommer de närmaste åren att göra ett räckviddsryck. Flera tillverkare lovar nu över 40 mil på en laddning. Det är inget genombrott med nya battertyper som ligger bakom, utan ett kunskapslyft hos fordonstillverkarna, säger batteriexperten Helena Berg till Ny Teknik.

Publicerad

Det är Tesla som lagt ribban. Modell 3, som kommer 2019-2020, lovar 40-60 mil på en laddning, och det är där konkurrenterna också lägger sig. Opel Ampera och Renault Zoe säger 40 mil, Nissan Leaf gör redan 33, VW lovar 40-60 mil samtidigt som nya Tesla, Porsche visar upp en Tesladödare med snarlik prestanda, Mercedes och BMW har sagt att de jobbar på elbilar med mycket bättre prestanda.

Det är kraftfullare batterier som ger den längre räckvidden, men det är inget genombrott med nya kemier som ligger bakom. Snarare ett smartare sätt att jobba med dagens batterier: hur man utnyttjar cellerna och hur man bygger ihop dem i sitt batteripack.

Alla biltillverkare har lärt sig oerhört mycket om batterier de senaste åren. Det är utmaningen från Tesla som har tvingat dem. Förut var det många som tänkte att batteridrift bara var för små bilar i stadstrafik, men det tänkandet har man lämnat nu, säger batteriexperten Helena Berg.

Läs mer:

Bakom förbättringarna ligger omfattande tester i egna labb, där fordonstillverkarna byggt upp kunskap om och förståelse för vad som påverkar åldrandet av ett batteri. Sedan har man lyckats omsätta detta i styralgoritmer. Även ett tajtare samarbete med celleverantörerna gör att man vågar använda cellernas kapacitet mer.

– Vissa har även gjort sin hemläxa genom att, utifrån egna tester, verkligen räkna på vilken cell man ska använda, säger Helena Berg.

Sedan handlar det om hur man packar sina celler. Genom att minimera kringkomponenter och packa cellerna på ett geometriskt optimalt sätt kan man få in fler, eller större, celler i samma batterilåda.

Läs mer:

– Det är på packnivå man har mest att tjäna med bättre kunskap, och fordonstillverkarna är nu högst delaktiga i att göra sina egna batteripack, säger Helena Berg.

Utöver batterikapaciteten har även fordonets vikt betydelse för räckvidden.

– I vissa fall har man lyckats göra hela bilen lättare och på det sättet minska energibehovet per kilometer, säger Helena Berg.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!