Trögt för elbilar i Tyskland

2016-08-08 09:01  
Försäljningen av elbilar i Tyskland ökar inte. Foto: Alamy

Förhoppningen att nya subventioner skulle få fart på den tröga försäljningen av elbilar i Tyskland har hittills kommit på skam. Den första månaden har mindre än 1 800 ansökningar kommit in till myndigheterna.

I början av juni införde den tyska regeringen en premie på 4 000 euro för elbilar och 3 000 euro för pluginhybrider. Målet var att stimulera elbilsköpare, men den första månaden har bidraget inte lett till någon större anstormning: 1 194 personer ansökte om bidrag till en batteribil, 597 sökte bidraget för att köpa pluginhybrid.

(Som jämförelse har tidningen Automobilwoche tagit fram siffrorna från när skrotbilspremien infördes 2009: de första dagarna kom över 150 000 ansökningar om bidrag.)

I alla fall har regeringen anslagit 1,2 miljarder euro (cirka 12 miljarder kronor) till stöd för elbilsköparna. De ansökningar som gjorts hittills motsvarar 0,5 procent av summan.

Försäljningen av elbilar och pluginhybrider i Tyskland har under det första halvåret 2016 inte ökat alls jämfört med 2015, utan ligger still vid 10 000 sålda bilar.

Vid en jämförelse har försäljningen i Storbritannien ökat med 27 procent till totalt 19 000 sålda bilar, Frankrike 60 procent till 16 000 sålda bilar, Norge 38 procent till 22 000 sålda bilar, USA med 25 procent till 53 000 bilar och Kina med 133 procent till 170 000 sålda elbilar och pluginhybrider. Elbilsförsäljningen i Sverige har under första halvåret 2016 backat med sju procent, från 1 500 till 1 400 bilar jämfört med 2015..

Tyskland tillhör inte heller de sju länder där elbilarnas marknadsandel 2015 var större än en procent: Där ligger Norge i topp med 23 procent, Nederländerna med 10 procent, Sverige med nära tre procent, följt av Danmark, Frankrike, Kina och Storbritannien.

 

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt