Tesla-avhopparen vill starta svensk batterifabrik

2016-09-29 11:14 Linda Nohrstedt  

Teslas förre logistikchef, svenske Peter Carlsson, jobbar för att Sverige ska få en batterifabrik likt Teslas Gigafactory. Det meddelade han för första gången offentligt under onsdagen.

Efter fyra år lämnade Peter Carlsson förra året posten som Teslas inköps- och logistikchef. Då hade han suttit i ledningsgruppen ihop med legendariske Elon Musk.

– Efter 4,5 år med Elon kände jag ett behov av att kontrollera min egen tid, berättar han.

Nu är han vd och delägare i det nystartade svenska företaget SGF Energy. Under ett seminarium i Stockholm presenterade han under onsdagen sitt nya projekt: Att få till stånd en stor svensk fabrik för att försörja Europa med batterier.

I Nevada i USA bygger Tesla ihop med Panasonic en batterifabrik som, när den är klar 2020, beräknas bli världens största fabrik till ytan. Då ska fabriken varje år producera litiumjonbatterier med en sammanlagd kapacitet på 35 GWh. Det är mer än vad världens samtliga batteritillverkare fick fram under 2013.

– Om hela bilindustrin ska ställa om till el behövs enormt mycket batterier. Då behövs 100-150 Gigafabriker, det är en enorm omställning. Och i Europa händer i princip ingenting. Nästan alla satsningar på batteritillverkning sker i Asien, säger Peter Carlsson.

För några år sedan avbröt Kina sina leveranser av sällsynta metaller till resten av världen.

– Den tyska bilindustrin är extremt obekväm med att ställa om sin produktportfölj så att man blir beroende av Asien, säger Peter Carlsson.

Samtidigt elektrifieras allt fler produkter. Bussar, drönare och vespor med eldrift blir alltmer vanliga. Även båtar och flygplan som går på el har dykt upp.

Peter Carlssons planer för en storskalig batterifabrik i Sverige befinner sig än så länge på ett tidigt stadium. En förstudie har tagits fram med stöd av Vinnova och Energimyndigheten.

– Vi tycker att det finns förutsättningar för en fabrik i Sverige och vill driva det vidare. Men det är många bitar som måste falla på plats, säger han.

Tanken är att fabriken skulle bli lika stor som Teslas Gigafactory, och producera batterier med en sammanlagd kapacitet på 35 GWh varje år. Batterierna skulle gå till både elbilar och till energilager i nätet. Var fabriken skulle kunna byggas är inte klart.

Sverige har unika förutsättningar för att bygga en Gigafabrik, enligt Peter Carlsson, bland annat på grund av tillgången till el. Batteritillverkning är både energi- och effektkrävande och en Gigafabrik om 35 GWh beräknas behöva en uppkoppling på 300 MW.

Läs mer: Tesla sätter batterirekord

Även tillgång på metaller talar för Sveriges del, anser han.

– Möjligheten att utnyttja svensk och skandinavisk gruvdrift och skapa försörjningskedjor för råvaror är ganska unik. Det finns litium och nickel i Finland och ett av världens största anrikningsverk för kobolt finns utanför Kokkola i Finland. Grafit, nickel och mangan finns i Sverige, säger han.

En annan fördel för Sverige är tillgången till förnybar energi.

– Ur energiperspektiv är det bara i Sverige, Norge och Island som du kan hävda att du tillverkar ett helt grönt batteri, säger Peter Carlsson.

Men det finns flera utmaningar med att bygga en svensk jättefabrik för batteritillverkning. Den största stavas pengar. 40 miljarder kronor beräknas fabriken kosta.

Det skulle också behövas tillskott på kompetens. Peter Carlsson ser framför sig ett stort antal internationella experter skulle behöva tas in från Asien och USA.

Peter Carlssons företag SGF Energy överväger nu att gå vidare till nästa fas, som handlar om att etablera ett projektkontor för att skaka fram finansiering till bygget. Den inledande fasen skulle kosta ungefär 85 miljoner kronor.

– Av de möten vi har haft hittills tycker jag att intresset är stort, säger han.

Batteriteknik

Det är två typer av litiumjonbatterier som Peter Carlsson ser som intressantast för en framtida svensk Gigafabrik: NCA och NMC.

NCA innehåller förutom litium, kobolt och nickel även en viss del aluminium. Batteritypen har hög energidensitet och är den sort som Tesla ska tillverka i sin Gigafactory.

NMC innehåller en viss del mangan och har en snabbare laddningscykel än NCA, vilket innebär att NMC laddar upp och laddar ur fortare.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt