Autoliv har gjort första testet av krockkudden för elsparkcyklar

2020-02-12 11:03  
Foto: Autoliv

Bakom styret på en elsparkcykel lever man farligt, men nu har svenska Autoliv testat sin krockkudde avsedd för att skydda förarna.

Med skiftet mot en elektrifierad mobilitet har en rad nya elfordon dykt upp i våra städer. De mest uppenbara är elcyklar och elsparkcyklar, som har bidragit till att öka olycksstatistiken.

Att erbjuda skyddande teknik för användarna är komplicerat men nu säger Autoliv att man har tagit nästa steg inom säkerhetslösningar för mikromobiliteten.

Det handlar om att bolaget har avslutat testerna av en krockkudde för sparkcykelförarna. Den ska skydda bröst och huvud, och de inledande resultaten pekar mot att konceptet är effektivt.

Läs mer: Här riskerar ostyriga elsparkcykelförare fängelse

– I det olyckliga fallet att en kollision uppstår mellan en e-scooter och ett fordon så kommer den testade krockkudden att minska kollisionskraften mot huvudet och andra delar av kroppen. Ambitionen att utvärdera skyddet för e-scooterförare är en del av Autolivs strategi kring att expandera bortom passagerarsäkerhet för lätta fordon, mot säkerhet för mobilitet och samhälle, säger Cecilia Sunnevång, vice forskningschef på Autoliv i ett pressmeddelande.

Komplement till krockkuddar för bilar

Den nya krockkudden ska utgöra ett komplement till företagets existerande Pedestrian Protection Airbag för bilar. PPA sitter monterad längs bilens a-stolpe/vindruta och är den enda krockkudden som löser ut på utsidan av ett fordon.

Läs mer: Hjälmen med två skal minskar hjärntraumat

Den täcker bilrutan, och tillsammans med den nya krockkudden för tvåhjulingar får scooterföraren ganska goda möjligheter till att undvika skador vid en frontalkrock. Nu siktar Autoliv på utveckla fler lösningar för mikromobiliteten.

– I en värld där transportsystemet fortfarande genererar många dödsfall och samhället utvecklas snabbt mot nya former av mobilitet, forskar Autoliv kring nya sätt att göra resan säker för alla människors destination. Det här första e-scooter-testet är ett bra exempel på Autolivs engagemang kring att rädda fler liv genom att utforska nya lösningar för ett av de nya transportsätten, säger Autolivs vd Jordi Lombarte.

 

https://youtu.be/BCDXjJwA5Ac

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt