Likheterna mellan kusinerna A3 Sportback e-tron och Golf GTE är många. Den senare drog dock det kortaste strået i vår senaste sammanställning för laddhybrider och hamnade två placeringar efter Audis kompakta talang. Men är A3 e-tron verkligen så bra? Och i så fall varför? Låt oss kolla närmare på omdömena från Europas experter.
Audis A3 Sportback i laddhybridsutförande , kallad e-tron, lanserades 2013/2014 och var den allra första plug-in-bilen från Audi. Sedan dess har den hunnit jämföras med många bilar av Europas bilexperter, särskilt med Volkswagen-kusinen Golf GTE.
Förra året kom en facelift , om än en mild sådan enligt Europas experter. Så här skrev exempelvis norska Side3:
“Uppgraderingen av A3 kommer inte gå till historieböckerna som en revolution, men den har gjort en storsäljare ännu lite bättre. Lite fler tillval finns tillgängliga, designen har fått en liten ‘touch-up’. Det som är mest förvånande är kanske att medan Golf uppgraderar batteriet i sin rena elbil till att på pappret hålla i 30 mil, så kan du fortfarande inte köpa A3 som elbil.”
I denna analys har jag därför utgått från tester både före och efter A3 e-tron fick sin facelift.
Och utifrån biljournalisternas omdömen går det framförallt dra fem slutsatser om A3 e-tron:
Det råder stor oenighet om körningen . Från att vara “en av klassens bästa att köra” och “kör som en vanlig A3” till att “du är alltid medveten om extravikten” och att “styrningen saknar känsla” – ja, experterna har definitivt olika syn på A3 e-trons körupplevelse. Men generellt sett är den ändå positiv. Här är två exempel:
“Bekvämt lagd, men sätter sig vackert ned under lite mer aktiv körning” – VG (ger 6 av 6 på köregenskaper)
“Plug-in-hybriden har gedigen prestanda, men erbjuder inte den glädje som siffrorna antyder” – Autoexpress (ger knappt 4 av 5 på motorer, prestanda och körning)
Räckvidden och förbrukningen är godkänd . På pappret ska den elektriska räckvidden för A3 e-tron vara 50 km. Men som vi alla vet är den siffran långt ifrån tillförlitlig och journalisternas tester visar att den snarare ligger på 30-40 km. Något som de tycker är acceptabelt – precis som bensinförbrukningen.
“Målet om att nå Drøbak på ström gick inte att nå. Efter 34 km gav Audin upp [...]. I förhållande till körglädjen är det fullt acceptabelt” – Bilnorge
“4,5 liter visar mätaren – långt ifrån det lovade fabriksvärdet. Men icke desto mindre acceptabelt för en 1,6 ton tung femsitsig bil” - Blick
Interiören är stilig (som vanligt) och förarmiljön intuitiv. Föga förvånande är kabinen i A3 e-tron ordentligt genomarbetad. Det uppskattas så klart av experterna, även om den går åt det konservativa hållet.
“Den är inte så futuristisk inuti som BMW i3, men den rena och minimalistiska instrumentpanelen skapar inte någon förvirrande rad av knappar” – Whatcar
Bagage och baksäten är “stora nog”, men inte imponerande. A3 e-tron är i sig ingen stor bil och platsen den erbjuder är därför begränsad.
“Medan passageraren i framsätet lätt kan föreställa sig i vilken som helst av A3-bilarna, är det annorlunda för dem som sitter bak – där är det extra benutrymmet och bakdörrarna i e-tron en välsignelse. Men det är inte bara positivt eftersom Sportback-utföranden känns smal innuti och tre vuxna i baksätet känns trångt. [...] Medan drivlinan i e-tron inte påverkar utrymmet för passagerarna, kan detsamma tyvärr inte sägas om bagaget. [...] Det är mindre än hos många superminis” – Autoexpress
Utrustningen är omfattande – och priset högt . I princip alla experter tycker att standardutrustningen i A3 e-tron är generös, men att priset är högt jämfört med en “vanlig” A3. Så här skriver till exempel svenska Allt om bilar och tyska Autonews (båda från 2014):
“Prislappen är konkurrenskraftig. [...] Marknadens övriga laddhybrider som Volvo V60, Mitsubishi Outlander, BMW i3 med räckviddsförlängare och Opel Ampera är alla dyrare.”
“Audin är bara ett kap i jämförelse med andra plug-in-hybrider. En jämförbar, dieselstark Sportback är cirka 8 000 euro billigare än e-tron.”
Audi A3 (Sportback) e-tron är därmed en bekväm bil som erbjuder relativt bra körekonomi, stilig interiör och utrymme för det mest nödvändiga. Den håller en jämn nivå, utan att egentligen sticka ut rejält på något område.
Trots det lyckas den kamma hem 77,0 poäng i Europaindex och tar en femteplats på listan för laddhybrider. Kusinen Golf GTE får 76,5 poäng och hamnar två snäpp längre ned, på en sjundeplats.
Det är dock lite som skiljer A3 e-tron från Golf GTE: de har samma motorer, är nästan exakt lika stora och har i princip identisk räckvidd och förbrukning, enligt Bilnorge. De skiljer sig dock åt på två punkter:
“Då återstår pris och 'vill ha'-faktorn. På pris vinner Golf, medan Audi ger bäst bilupplevelse.”
Jag tror därför inte det står skrivet i sten att A3 e-tron är vassare än sin kusin – rollerna kan säkert var omvända när vi uppdaterar listan nästa gång.
Men just nu verkar det som att Europas experter sätter upplevelse framför plånbok.
: 77,0 av 100 (ett snitt baserat på 15 tester)