Fordon

3d-printade robotubåten har en annorlunda design

Foto: Dive Technologies
Foto: Dive Technologies

Genom att alla delar skrivs ut kan uppstarten gå från planering till en färdig robotubåt på några veckor. Designen utan tryckskrov ska klara mer än 6 000 meters djup.

Publicerad

Det finns redan ett antal autonoma undervattensfarkoster som på egen hand samlar in data i forskningssyfte – till detta är givetvis även rustningsindustrin intresserad av teknikområdet robotubåtar, utvecklade av företag som Boston-baserade uppstarten Dive Technologies

Det som skiljer deras lösning från andras är bland annat hur farkosten tillverkas. Dive Technologies robotubåt är nämligen printad med stora 3d-skrivare. Metoden ger låga tillverkningskostnader och en snabb produktion, där i princip vilken design som helst kan förverkligas från ax till limpa inom loppet av några få veckor. Det skriver Popular Mechanics.

Additiv tillverkning ger fördelar

Traditionellt sett inleder man med att bygga ubåtens tryckskrov, av sammansvetsade tjocka stålplåtar – och till detta kommer det yttre formskrovet. Men utan besättning och möjligheten att printa ubåten så kan man hoppa över många steg. Exempelvis går det att skippa ballasttankar och istället låta vattnet flöda in i farkostens inre för att jämna ut trycket.

Hela ubåten är gjord av ABS-plast. Dive Technologies konstruktion utgår inte från ett hårt skal som skyddar mot trycket, utan ubåten är uppbyggd kring ett inre skelett som fångar upp belastningen på det yttre lagret. Designen ska vara god för djup på mer än 6 000 meter.

De enda delarna som omgärdas av ett litet tryckskrov är motorerna och elektroniken med mjukvara för autonomi från Metron. Totalt består ubåten av 94 delar. Det yttre "skinnet" skrivs ut i stycken om 121 x 121 cm, vilket tar mindre än 36 timmar.

Sex knop

Den nuvarande motorn på 6 kW ger prototypen en topphastighet på sex knop  DIVE-LD kan färdas i tio dagar och har en aktionsradie på mer än 965 km. Kommande versioner ska utrustas med en robotarm och ges förmågan att "hovra" i vattnet.

Prototypen har en längd på strax under 5,8 meter och en diameter på 1,2 meter – men enligt Dive Technologies skulle den lätt kunna skalas upp till en diameter över två meter samt den längd som efterfrågas. Och det finns fördelar med att gå upp i storlek. Istället för att som små farkoster behöva transporteras ut med båt, kan större robotubåtar sjösättas i hamn och ta sig dit de ska på egen hand.  De blir också mer vädertåliga.

DIVE-LD är utvecklad med stöd från U.S. Naval Undersea Warfare Center (NUWC), och till detta har Dive Technologies två kontrakt med den federala myndigheten DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency).