22-meter lång nos på tåget – detta är nya Shinkansen

2018-10-08 08:00  

Alfa-X är en prototyp av nästa generations Shinkansen. 2019 kommer det experimentella tåget bland annat testa en 22 meter lång nos.

Shinkansen utvecklas ständigt, och i vintras avtäckte japanerna Supreme. Den största nyheten var den 10,7 meter långa nosen med en dual supreme wing type. Frontens nya profil ska ge ett bättre luftflöde och reducera ljudknallen när tåget kör igenom tunnlar. Men i kulisserna väntar redan nästa generation av Shinkansen.

Nu har East Japan Railways meddelat att man ska inleda tester med en Alfa-X i maj nästa år. Namnet står för advanced labs for frontline activity in rail experimentation. Tågets konstruktion och design är redan framtagen, och fokus ligger på en ökad säkerhet, stabilitet och minskad energiförbrukning.

Läs mer: ”Albatrossen” ska bli världens snabbaste tåg

I dag kör Japans snabbaste tåg passagerare i 320 km/h. Prototypen ska testas i upp till 400 km/h, men i trafik kommer det nya tåget köras i 360 km/h på Tohoku Shinkansen respektive 260 km/h på Hokkaido Shinkansen. Det rapporterar Railway Gazette. Lätta material och komponenter ska bidra till en minskad energiförbrukning.

Alfa-X kommer bland annat utvärdera två olika fronter vars formgivning ska minska de tryckvågor som uppstår när tåget kör in i en tunnel i hög hastighet. I den ena änden av det tio vagnar långa tåget sitter en nos som liknar E5-serien, men den är förlängd från 15 till 16 meter. I den andra änden testas en nos med en mer komplicerad form. Den är hela 22 meter lång, vilket stjäl en hel del interiörutrymme.

Med lärdomar från jordbävningen 2004, då ett tåg på Joetsu Shinkansen spårade ur, ska Alfa-X ha teknik som gör färden säkrare vid skalv – bland annat jordbävningsdämpare som omedelbart kan stabilisera vagnarna om systemet registrerar kraftiga rörelser. Vid en jordbävning ska de hålla kvar tåget även efter att det har stannat.

Läs mer: Här är japans nya överlägsna snabbtåg

Förbättrade dämpare kommer också bidra till en ökad åkkomfort, och man har vässat tekniken som reducerar vertikala vibrationer. Japan kan ha tuffa vintrar och tågets underrede har modifierats för att minska risken för att snö och is byggs upp.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt