Här är japans nya överlägsna snabbtåg

2018-03-22 08:00  

Tystare, modernare och lyxigare. I Japan har man nu visat en ny version av sitt Shinkansen-snabbtåg. Vi har byggt ett tåg som symboliserar en ny era, säger Masayuki Ueno på Central Japan Railway.

När det kommer till snabbtåg så förs nästan alltid japanska Shinkansen upp på tal. Landet var tidigt ute. Redan 1958 kom beslutet att man skulle satsa på tekniken – och 1964 började tågen rulla i drift. Och förutom att de toppar 320 km/h så är punktligheten den bästa i världen.

10,7 meter lång nos

Men allt kan förbättras och nu har Japan Railway avtäckt en ny version av tåg kallat ”Supreme”. Den största skillnaden gentemot tidigare är designen på fronten. För det otränade ögat ser det kanske inte mycket ut för världen, men den nya 10,7 meter långa nosen har en ”dual supreme wing type”. Enligt Japan Railway ska den nya profilen ge bättre luftflöde och reducera ”ljudknallen” då tåget kör igenom tunnlar.

Vidare har man använt sig av mycket mer lättviktsmaterial vilket har gjort att man kunnat minska vikten på ett 16-vagnars tågset med 20 procent (över 11 ton). Jämfört med tågen som ska ersättas har man kunnat minska energiförbrukningen med sju procent.

Lyxvagn med 200 platser

De nya Supreme-tågen kommer ha plats för 1 323 passagerare varav 200 i förstaklassvagnen ”Green Car”. Vidare uppdateras interiören med lyxigare säten, eluttag vid varje säte samt automatisk upplysning av bagagehyllan vid varje station. Tågen har även utvecklats för att kunna sättas i åtta- eller tolv-vagnars tågset, detta för att kunna exporteras.

Även om de nya 700S-tågen beskrivs vara överlägsna och en ny era för snabbtåg kommer de inte vara snabbare än tidigare generation. 2020 beräknas de första tågen sättas i drift.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt