FARKOST
Nu är den klar – USA:s första elektriska bogserbåt
Den elektriska bogserbåten Ewolf kan köra i 12 knop.
Crowley
Ett halvår försenad – men nu är den redo för leverans. Ewolf är USA:s första helektriska bogserbåt, med batterier om drygt 6 MWh.
Bogserbåten är konstruerad av Floridabaserade Crowley Engineering Services och byggd av Master Boat Builders i Alabama. Ny Teknik berättade om den 2021. Planen var då att den skulle levereras i mitten av 2023. Men först nu har det blivit dags, vilket alltså innebär en smärre försening.
Båten ska användas i San Diegos hamn och är framtagen för att minska den negativa påverkan på luftkvaliteten. Den elektriska drivlinan innebär att årliga utsläpp av 18 ton kväveoxider, 250 kg partiklar och 310 ton koldioxid undviks jämfört med om båten drivits av diesel, enligt Crowley.
Framdrivningssystemet är levererat av ABB och består av två roderpropellrar (aziumuth thrusters på engelska). Drivenheterna kan roteras 360 grader vilket erbjuder god rörlighet. De båda elmotorerna ger en effekt om 2 100 kW vardera. Båten genererar därmed en dragkraft om cirka 63 ton och kan köra i 12 knops fart.
Diesel i nödfall
Batteriet har en energilagringskapacitet om maffiga 6 200 kWh. För längre resor och nödfall finns två dieselgeneratorer om vardera 300 kW.
För att möjliggöra snabbladdning av båten har hamnen i San Diego utrustats med ett batteri, enligt tidskriften Freight Waves.
Vad bogserbåten kostat framgår inte, men det verkar inte bli en billig historia.
– Även om litiumjonbatterier har sjunkit dramatiskt i pris det senaste decenniet så krävs ytterligare kostnadseffektivisteringar för att operatörer (av bogserbåtar reds. anm) ska kunna möta hållbarhetskraven och behoven på marknaderna där vi verkar, säger Porter Sesnon, affärsutvecklingschef på Crowley, till Freight Waves.
Crowley har samarbetet med en rad amerikanska myndigheter kring Ewolf, som alla har bidragit med pengar och andra resurser för att möjliggöra bygget.