FARKOST

Här är första metanol-bränslehybriden – tas i drift i Göteborg 2025

Illustration av den metanol-bränslecellshybrid som utvecklas av Svitzer. Den första bogserbåten med drivlinan förväntas tas i drift 2025 i Göteborgs hamn.

Den första i sitt slag och en viktig del i omställningen av marinindustrin. Danska Svitzer utvecklar den bogserbåt vars drivlina kombinerar metanol med bränsleceller.

En av de maritima arbetshästarna som sällan får rubriker är bogserbåtar. Men de spelar en avgörande roll för att hålla samhället flytande. Precis som övriga skeppsindustrin har olja och diesel varit drivmedel historiskt – men det arbetas friskt på alternativ.

Ett sådant kommer från danska Svitzer som efter att ha utfört grundläggande studier nu sjösätter nästa fas i planeringen för en bogserbåt med en helt unik drivlina. Denna består av elmotorer som matas av bränsleceller där metanol används som drivmedel. Därtill har man även en hälsosam laddning batterier ombord. Skälet till att man väljer att hybriddrivlinan är att bogserbåten kan utföra längre uppdrag och således inte blir lika begränsad som ett ren batteridrivet alternativ.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här