FARKOST

Grundstött färja ligger ankrad – olja syns på havsytan

Den grundstötta färjan Marco Polo på tisdagen. Kustbevakningen sanerar oljan som läcker ut. Färjan var på väg mellan Trelleborg och Karlshamn.

Den grundstötta färjan Marco Polo bärgas och just nu ligger hon för ankar på cirka tio meters djup. Kring den havererade färjan syns olja och bärgningen innebär en risk för ytterligare oljeutsläpp.

Publicerad Senast uppdaterad

Marco Polo ligger för ankar på cirka tio meters djup, en kort båttur ut från hamnen i Hörvik. I dag är havsytan nästan spegelblank och solen strålar, men kring den havererade färjan syns olja på ytan och oljelukten är stark.

TT har fått följa med Sjövärnskåren på en sjötur ut till färjan vid lunchtid. Kåren bistår Kustbevakningen med transporter av mat och personal och har också hjälpt till med att lägga ut länsar, som ska hindra att oljan sprider sig.

— Vi har också skjutsat Kustbevakningens jägare som avlivat oljeskadade fåglar. Det är smärtsamt, det är svårt att se detta, säger Annica Engblom, förbundsordförande i Sjövärnskåren.

Fartyget, som ska föras till Stillerydshamnen i Karlshamn, har orsakat omfattande oljeutsläpp utanför Blekinge.

Marco Polo är svart av olja, som slagit upp på sidorna med vågorna. På ena sidan, alldeles intill färjan, ligger bogserbåten Svitzer Thor, och på den andra en grön dykbåt. Runtomkring ligger kustbevakningsbåtar och tar upp olja.

Ett av Kustbevakningens fartyg är på väg tillbaka mot land — och på däck syns saneringsarbetare i vita dräkter som är nerkletade av svart olja. Ingen aktivitet syns från utsidan av Marco Polo, men här pågår undersökning av fartyget inför den vidare bogseringen in till Stillerydshamnen i Karlshamn.

Inspektion innan fartyget tas till hamn

När bärgningen inleddes vid sjutiden på onsdagsmorgonen följde Anders Nilsson och Jan Turesson från hamnen i Djupekås hur färjan sakta fördes bort från grundet. Ovanför passagerarfärjan cirkulerade Kustbevakningens flygplan.

Nu hoppas de att operationen ska hinna slutföras innan vädret blir sämre.

— Jag har sett färjan från fönstret hela tiden, säger Jan Turesson.

Innan fartyget kan bogseras vidare till hamnen i Karlshamn ska det inspekteras. Någon prognos för när fartyget kan nå hamn finns inte, enligt Kustbevakningen. Bärgare, lotsar och Transportstyrelsens personal finns ombord för att göra en bedömning.

Det gäller att hålla huvudet kallt här och se till att bogseringen in till Karlshamn sker så väl genomtänkt och säkert som möjligt, säger Valdemar Lindekrantz, presstalesperson på Kustbevakningen.

Samtidigt arbetar Kustbevakningen med att ta upp de mindre mängder ny olja som har läckt ut på morgonen.

— Det har funnits rester av olja inne i skadade tankar, och när fartyget rört på sig har en mindre mängd olja kommit ut. Men det var mer eller mindre väntat, och vi har beredskap att ta upp oljan, säger Valdemar Lindekrantz.

Grundstötte tre gånger

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo har grundstött sammanlagt tre gånger – först två gånger i tät följd den 22 oktober och sedan en tredje gång i söndags. Då gick färjan loss från grundet och drev iväg ett hundratal meter för att sedan gick på grund igen. Följden blev en än större oljeläcka.

Oljan har nått land i Sölvesborgs och Karlshamns kommuner, och ett stort antal fåglar har skadats då de fått fjäderdräkten hopklibbad av olja.

Hittills beräknas den totala mängden upptagen olja vara cirka 50 kubikmeter.

Samtidigt som saneringsarbete pågår passerar dock andra TT-Line-fartyg genom det drabbade området i i Pukaviksbukten, trots att en navigationsvarning utfärdats, rapporterar BLT.

Varningen gäller ett område ute till havs, från Listershuvud i Sölvesborg till Sternö i Karlshamn, men några förbud att passera råder dock inte.

Fartyget Marco Polo bedöms inte läcka olja på onsdagsmorgonen, men tre tankar ombord är skadade.

FAKTA

Oljeutsläppet från Marco Polo

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet på eftermiddagen men det fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.