FARKOST

De vill skippa långa elkablar i havet – med 140 meter lång ”batteritanker”

Ett skepp kommer lastat – med el. Nu har japanska Power X visat upp sin batteri-tanker. Målet är att vara ute på haven 2026, men hur har de räknat på projektet?

Sedan slutet 1800-talet har tankfartyg varit lösningen för att skeppa olja världen över. 

Man skulle kunna tro att i takt med att vi rör oss bort från olja så blir tankfartygens roll mindre viktig. Men så tänker inte japanska Power X som har en affärsidé om att bygga en ”eltanker”. Alltså ett tankfartyg som i stället för olje- eller gastankar har batterier ombord. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här