Tesla-ägare uppmanas ladda mindre

2020-08-19 14:00  

Den kraftiga värmeböljan i Kalifornien har lett till att ägare av Teslabilar ombeds att ladda sina bilar mindre. Elsystemet är under press när luftkonditionering går för fullt i bostäder och lokaler.

Tesla har skickat ut ett meddelande till flera elbilsägare i Kalifornien där de ombeds hjälpa till att spara energi.

”Den nuvarande värmeböljan påverkar elnätet i Kalifornien. Vi ber er, om möjligt, att minska laddning med Superchargers eller hemmaladdare mellan klockan 16 och 21 för att stötta åtgärder som vidtas staten över för att hantera efterfrågan,” skrev Tesla enligt tidningen The Verge.

Genom att undvika att ladda bilen vid perioder med topplaster kan bilägarna stötta elsystemet och energin kan i stället gå till att kyla bostäder.

Läs mer: Utmaningen: Hur ska elnäten räcka till för hela Sverige?

Meddelandet dök upp i måndags

Enligt sajten Teslarati dök meddelandet upp på skärmarna i uppkopplade Teslabilar i måndags.

Tesla varnade också bilägare att deras laddning kan påverkas av strömavbrott. Senast i helgen stängdes strömmen avsiktligt av tillfälligt hos elkunder, så kallad roterande frånkoppling, på grund av den stora efterfrågan på el under värmeböljan.

Läs mer: Hundratusentals kunder stängdes av från elnätet

Den ansvariga myndigheten i delstaten, California ISO, har bett invånare och företag att frivilligt minska sin energianvändning. Alla uppmanas att inte sätta luftkonditioneringen på lägre än 25 grader Celsius och att låta bli att använda eldrivna apparater mellan klockan 15 och 22.

Temperaturen har nått upp till 37 grader Celsius på flera håll i delstaten den senaste tiden. I söndags noterades 54,4 grader Celsius i nationalparken Death Valley i Kalifornien. Det tros vara den högst uppmätta temperaturen i världen någonsin.

Linda Nohrstedt

Mer om: El Elavbrott

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt