Energi

Energimyndigheten stöder bygget av vätgasfabrik i Göteborg

Foto: Preem

Den största fossilfria vätgasfabriken i Europa kan snart bli verklighet. Nu skjuter Energimyndigheten till tre miljoner till förprojektering. ”Det här initiativet har potential att bidra till målet om nollutsläpps”, säger Klara Helstad på myndigheten.

Publicerad

Vid Preems raffinaderi i Göteborg håller det på att hända saker. Drivmedelsbolaget håller som bäst på att projektera en vätgasanläggning tillsammans med Vattenfall – och nu får man stöd från statligt håll. Det är Energimyndigheten som via Industriklivet bidrar med pengar till förprojektering för en vätgasfabrik.

Anläggningen är tänkt att producera vätgas till biodrivmedelsframställning baserade på rester från den svenska massaindustrin. Kapaciteten ska bli 18 MW – vilket väntas göra fabriken till den största av sitt slag i Europa.

I dagsläget tillverkas vätgas till största del från fossil naturgas, vilket ger upphov till utsläpp av koldioxid. Den nya anläggningen ska tillverka vätgas från fossilfri el med elektrolys och enligt beräkningar kommer den bidra till att minska koldioxidutsläppen rejält. I processen räknas minskningen vara 25 000 ton per år och i transportsektorn är den förväntade minskningen 230 000 ton årligen. Detta när biodrivmedel ersätter diesel/bensin.

Koldioxidreduceringen motsvarar utsläppen från 80 000 bilar.

Ändrade styrmedel behövs

En större inhemsk produktion är viktig och i en ny rapport från Sweco framgår det att även om biodrivmedel ökar, är handelsunderskottet stort. Detta trots att Sverige har enorm potential till egen produktion. Swecos bedömning är att det i dagsläget är många hinder för att de politiska klimatmålen, att koldioxidutsläppen från biltrafik ska minska med 70 procent till 2030, för transportsektorn ska nås.

Förslaget är att göra ett rejält omtag och utreda hur man kan öka produktionen i landet.

– Svenska styrmedel för biodrivmedel är i för hög grad inriktade på att endast öka användningen av biodrivmedel, men saknar incitament för att bevara och öka den inhemska produktionen av biodrivmedel. Detta synsätt måste ändras. En ökad svensk produktion skulle leda till fler jobb, en levande landsbygd och tryggare energiförsörjning, säger Alarik Sandrup, näringspolitisk chef på Lantmännen, i ett pressmeddelande.