Premium

Tesla har sänkt Model S förbrukning med 30 procent på tio år

Lanseringen av Model S innebar ett språng för elbilsutvecklingen. Men utvecklingen har fortsatt, och Tesla har radikalt lyckats kapa energiförbrukningen för modellen. 

Publicerad

När Tesla levererade de första exemplaren av den elektriska sedanen Model S i juni 2012 skrevs ett stycke bilhistoria. Någon sträckte sig så långt som till att den om 100 år kommer att finnas på museet Smithsonians tillsammans med den första förbränningsmotorbilen Benz Patent-Motorwagen och den första serieproducerade bilen Ford Model T.

Den första Model S hade ett batteri om 85 kWh och en “verklig” förbrukning om 236 Wh/km, enligt den amerikanska EPA-cykeln (se faktaruta varför vi har valt amerikanska förbrukningssiffror framför europeiska).

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här