Elbilar

Studie: Många vill köra elbil – men räckvidd är ett fortsatt hinder

Fyra av fem tjänstebilister kan tänka sig en elbil som sitt nästa fordon. Men få modeller möter förarnas krav – och många har för lite kunskap om den nya energins fördelar.

Publicerad

Varje år genomför företaget Leaseplan en undersökning bland tjänstebilister. På senare år har det blivit allt tydligare att hållbarhet spelar in i valet av tjänstebil, och i årets upplaga av Tjänstebilsbarometern går det inte att blunda för att miljö numera är ett toppkriterium.

I undersökningen uppger var tredje förare att koldioxidutsläpp avgör deras val av drivmedel – en siffra som är en rejäl ökning jämfört med tidigare år. Och just detta gör att elektrifierade modeller är än hetare. I studien anger hela 81 procent att de kan tänka sig en elbil när det är dags att byta tjänstebil.

– Vi ser tydligt att efterfrågan på miljöbilar ökar bland tjänstebilsförarna i Sverige. Under 2018 var nära var femte beställning som kom in till oss en beställning av plug-in hybrider eller elbilar. Under starten på 2019 har den siffran ökat till nära 40 procent. När vi jämför försäljningen mellan de 33 marknader som vi är verksamma på ligger Sverige i topp när det kommer till miljöbilar, säger Malin Malm, försäljningschef på Leaseplan. 

Men även om det finns en vilja att hoppa på det elektrifierade tåget ser majoriteten ett stort hinder i att räckvidden är för kort. Nära 70 procent svarar att de behöver minst 40 mil för att överväga en elbil. Hela 50 procent kräver räckvidd på 50 mil eller mer – något som innebär att elbilen i stort diskvalificeras som val. 

Även om många tjänstebilister kör långt speglar räckviddsångesten snarare okunskap än ett verkligt problem – vilket var tydligt i barometern. På en flervalsfråga om hur lång tid det tar att snabbladda en bil för att kunna köra tjugo mil svarade 77 procent fel. På en likadan fråga om kostnaden för att ladda elbil svarade 63 procent fel.

När det gällde övrig elbilskunskap var det tydligt att Tesla är det märke som har högst genomslagskraft. 90 procent av respondenterna visste att det amerikanska märket sålde eldrivna bilar. Samma siffror för BMW och Nissan var 55 respektive 39 procent.

Om Tjänstebilsbarometern

Undersökningen Tjänstebilsbarometern genomfördes av marknadsundersökningsföretaget Detector på uppdrag av LeasePlan vintern 2018. Sammanlagt 3 724 tjänstebilsförare i Sverige svarade på undersökningen.