Seat ska utveckla budget-elbil

2019-04-09 12:12  
Seats chef Luca de Meo med VW-koncernens chef Herbert Diess framför konceptet El-Born. Foto: Seat

Elbilar med en prislapp på under 20 000 euro. Spanskättade Seat får en ny roll inom VW-koncernen. Första uppdraget blir att utveckla en mindre elbilsplattform för budget-elbilar  

I slutet av förre veckan presenterade Seat sin elbilsstrategi, och den innehöll en hel del intressanta saker. Det viktigaste är att man kommer göra slag i saken och lansera två helelektriska modeller inom kort.

Bland annat en produktionsversion av El-Born som visades på bilmässan Genève, samt en batteriversion av Mii. Elektrifieringen tar dock inte slut där och i början av 2021 ska modellpaletten innehålla sex elhybrider samt sex laddhybrider. 

Men därutöver kommer Seat att få en ny, viktig roll inom Volkswagenkoncernen. Det spanska märket köptes 1986 och har för det mesta varit en angelägenhet i Sydeuropa.

Elbil för stadskörning

Nu ska det bli ändring på det och för första gången ska spanjorerna få utveckla en ny koncerngemensam bilplattform. Det hela rör sig om en mindre version av den MEB-arkitektur som ligger till grund för koncernens elbilar. Seat-plafftormen kommer att husera elbilar med cirka fyra meters längd och målet är att få till elbilar med ett ingångspris på under 20 000 euro. 

Läs mer: Ny Teknik provkör Tesla Model 3: ”Som ett spjut”

– Seat får ännu mer ansvar. Årets framgångar understryker Seats potential att utnyttja tillväxtmöjligheter och öppna nya marknader. Projektet med den mindre elbilsplattformen är ett stort steg mot en ännu mer prisvärd elmobilitet. Seat kommer att förverkliga den första elbilen som utformats särskilt för stadskörning, sa Volkswagens koncernchef Herbert Diess på en presskonferens. 

Utöver att utveckla mini-MEB ska spanjorerna även satsa på samt leda mikromobilitet. I denna ingår bland annat Minimó-konceptet som man visade i Genève samt elektriska skoters.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt